Strategisk arbetsgrupp leder NTM:s arbete med AI
För att driva och utveckla koncernens arbete med AI har NTM nyligen tillsatt en strategisk arbetsgrupp för att leda arbetet framåt. Arbetsgruppens uppdrag är att samordna, prioritera och identifiera utvecklingsinitiativ inom koncernen där AI kan spela en viktig roll.

AI Task force består av nyckelpersoner från hela organisationen. Genom att samla representanter från alla affärsområden kan gruppen gemensamt sätta strategier och inriktningar kring AI-frågor och initiativ. Gruppen leds av Camilla Hillerö, Head of data analytics på NTM.
‑ Det finns enorma möjligheter med AI som vi behöver dra nytta av i vår verksamhet. Samtidigt finns det utmaningar och risker som vi behöver identifiera och förstå. Utvecklingen inom AI går enormt fort och det enda vi kan vara säkra på är att vi hela tiden måste utvärdera och omvärdera våra prioriteringar, säger Camilla Hillerö.
Blockerar AI-modeller från våra tidningssajter
Ett av AI Task force första uppdrag har varit att ta ställning i frågan kring hur AI-modeller ska ges möjlighet att använda vårt redaktionella material.
‑ Vi vill ha kontroll över vår journalistik. Det är fortfarande oklart hur det upphovsrättsskyddade innehållet används av AI-företagen och därför väljer vi att vara försiktiga. Vi kan inte ge bort vårt material eftersom vi inte vet i vilken kontext det hamnar eller hur källhänvisningen kommer att fungera. Därför har vi beslutat att blockera AI-modeller från att ta del av redaktionellt innehåll på våra tidningssajter, säger Camilla Hillerö,
AI-tekniken förbättrar användarupplevelsen
Just nu pågår flera utvecklingsinitiativ och projekt för att se hur vi kan använda AI för att utveckla NTM:s egna verksamheter och produkter.
‑ Vi ser flera utvecklingsområden där AI-tekniken kommer att ha stor betydelse för läsarupplevelsen på våra tidningssajter. Det pågår flera spännande utvecklingsinitiativ där vi undersöker hur vi kan använda oss av den nya tekniken både för att förbättra användarupplevelsen för våra kunder, men också hur vi kan effektivisera våra interna arbetsprocesser, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.
Kreativa idéer genom samverkan
Arbetsgruppen AI Task force träffas regelbundet för att hålla samman och prioritera olika AI-initiativ. Idéer och initiativ som den strategiska gruppen beslutar om skickas sedan vidare till AI-hubben, som arbetar operativt och ser till att verkställa och realisera olika utvecklingsinitiativ.
Nicholas Gullberg är chef över utvecklingsavdelningen Innovation på NTM. Ett viktigt fokus just nu är att öka medarbetarnas kunskap om och intresse för den nya AI-tekniken. I början av hösten tog han därför initiativet till Innovation Day, där medarbetare från olika affärsområden möttes för att tillsammans arbeta fram kreativa och konkreta lösningar för hur vi kan använda AI-tekniken i vårt utvecklingsarbete.
‑ Målet med Innovation Day var att inspirera och öka kunskaperna kring den nya AI-tekniken. Att få medarbetarna att tänka fritt kring hur vi kan använda oss av artificiell intelligens i vår verksamhet och samtidigt ta fram konkreta lösningar på olika problem där AI kan spela en avgörande roll. Det var fantastiskt att ta del av alla kreativa idéer, säger Nicholas Gullberg.
Kontakter
Camilla HilleröHead of data analyticsNTM
Tel:0733246901camilla.hillero@ntm.seBilder
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
Ann-Helen Rönnberg blir ny regionchef för NTM Media i Norrbotten och Västerbotten23.11.2023 16:09:15 CET | Pressmeddelande
Med uppdraget att ta till vara på den starka tillväxten i Norrland tillträder Ann-Helen Rönnberg posten som regionchef för NTM Media i Norrbotten och Västerbotten.
NTM:s prenumeranter får fri tillgång till Aftonbladets e-tidningar20.11.2023 15:14:48 CET | Pressmeddelande
Nu får NTM:s alla premiumkunder ännu mer värde i sina prenumerationer.
Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten15.11.2023 15:17:34 CET | Pressmeddelande
Med ett tydligt uppdrag att flytta fram NTM Medias position på den kommersiella marknaden kliver Rickard Mäkitalo i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.
Jenny Hoflund tillträder som affärsområdeschef för konsumentaffären6.10.2023 10:16:23 CEST | Pressmeddelande
Med uppdraget att utveckla försäljningsarbetet mot konsument, fortsätta utveckla kundupplevelsen och öka lojaliteten hos våra läsare tar Jenny Hoflund den 1 november över rollen som affärsområdeschef för konsumentaffären för NTM:s samtliga 19 titlar och sajter.
VK Media och NTM AB bildar gemensam distributionsverksamhet i Norrbotten och Västerbotten1.9.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
– VK Media och NTM AB kan med glädje meddela att de har ingått ett samarbete för att bilda en gemensam distributionsverksamhet i Norrbotten och Västerbotten. Detta strategiska partnerskap kommer att stärka båda företagens distributionsnätverk och erbjuda en effektiv och hållbar lösning för paketdistribution, tidningsdistribution och e-handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum