Frida Lawenius landar jobbet som Naturvetarnas förbundsdirektör

Efter att ha varit tf förbundsdirektör sedan årsskiftet blir Frida Lawenius nu ordinarie förbundsdirektör för fackförbundet Naturvetarna.

Frida Lawenius är ny förbundsdirektör för Naturvetarna.

- Hedrande att ha fått styrelsens förtroende att leda Naturvetarna in i framtiden. Det ska bli roligt att jobba vidare med att lyfta naturvetare och naturvetenskapen i samhället, säger Frida Lawenius.

Hon förklarar att det är viktigare än någonsin sett till de utmaningar samhället står inför. Det handlar om allt från den gröna omställningen till framtida pandemier och andra medicinska utmaningar.

- Vår roll är att säkerställa att naturvetare får rätt villkor och förutsättningar på arbetsmarknaden. Lika viktigt är att ta till vara barns naturliga nyfikenhet för naturvetenskap och få dem att plugga vidare.

Det menar hon är nödvändigt för att klara den kompetensbrist som redan är en utmaning för många arbetsgivare.

- Vi är glada över att ha tillsatt Frida Lawenius som förbundsdirektör. Hon har en djup kunskap om Naturvetarna och dess medlemmar. På kort tid har hon skapat en stabil grund för fortsatt utveckling av förbundets fackliga service till medlemmarna, säger Patriq Fagerstedt, förbundsordförande för Naturvetarna.