Svårt att hitta kontaktuppgifter till många företag: ”Dags att de följer lagen”
Konsumentverket har granskat 100 företags webbplatser och kan konstatera att nästan hälften av dem brister i att visa kontaktuppgifter, något som kan få konsekvenser för konsumenterna.
Lagen säger att företag som säljer varor och tjänster på nätet ska visa både telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna ska vara lätta för konsumenterna att hitta på webbplatsen. Men 45 av de 100 företag som granskades brister i det.
– Att man inte kan nå ett företag kan i slutändan innebära att konsumenter får svårt att reklamera en vara eller bevisa att reklamationen skett i tid. Det kan påverka konsumenten ekonomiskt och därför är det viktigt att det är lätt för konsumenten att hitta informationen, säger Anna Eek, jurist på Konsumentverket.
Kan leda till rättsliga åtgärder
Företagen som granskats är både stora och små och tillhör olika branscher, men gemensamt för alla är att de säljer varor eller tjänster via nätet. Konsumentverket har nu skickat brev till de 45 företag som har brister och myndigheten räknar med att företagen agerar.
– Det är dags att de följer lagen. Om det inte sker kommer vi att överväga rättsliga åtgärder, säger juristen Elin Forsberg.
Hon har även en uppmaning till andra företag:
– Även om vi bara granskat hundra företag vill vi uppmana andra företagare att se över hur lätt det är att hitta kontaktuppgifter i form av e-postadress och telefonnummer på deras webbplatser. Många kanske inte vet om att det är lag på att de ska vara synliga.
Det här är en uppföljning av en granskning Konsumentverket gjorde våren 2023 som visade att konsumenter upplever stora problem i kontakt med företags kundtjänster
Kontakter
Kontakt för medierna: Juristerna Anna Eek och Elin Forsberg via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum