Svårt att hitta kontaktuppgifter till många företag: ”Dags att de följer lagen”
Konsumentverket har granskat 100 företags webbplatser och kan konstatera att nästan hälften av dem brister i att visa kontaktuppgifter, något som kan få konsekvenser för konsumenterna.
Lagen säger att företag som säljer varor och tjänster på nätet ska visa både telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna ska vara lätta för konsumenterna att hitta på webbplatsen. Men 45 av de 100 företag som granskades brister i det.
– Att man inte kan nå ett företag kan i slutändan innebära att konsumenter får svårt att reklamera en vara eller bevisa att reklamationen skett i tid. Det kan påverka konsumenten ekonomiskt och därför är det viktigt att det är lätt för konsumenten att hitta informationen, säger Anna Eek, jurist på Konsumentverket.
Kan leda till rättsliga åtgärder
Företagen som granskats är både stora och små och tillhör olika branscher, men gemensamt för alla är att de säljer varor eller tjänster via nätet. Konsumentverket har nu skickat brev till de 45 företag som har brister och myndigheten räknar med att företagen agerar.
– Det är dags att de följer lagen. Om det inte sker kommer vi att överväga rättsliga åtgärder, säger juristen Elin Forsberg.
Hon har även en uppmaning till andra företag:
– Även om vi bara granskat hundra företag vill vi uppmana andra företagare att se över hur lätt det är att hitta kontaktuppgifter i form av e-postadress och telefonnummer på deras webbplatser. Många kanske inte vet om att det är lag på att de ska vara synliga.
Det här är en uppföljning av en granskning Konsumentverket gjorde våren 2023 som visade att konsumenter upplever stora problem i kontakt med företags kundtjänster
Kontakter
Kontakt för medierna: Juristerna Anna Eek och Elin Forsberg via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum