Svårt att hitta kontaktuppgifter till många företag: ”Dags att de följer lagen”
Konsumentverket har granskat 100 företags webbplatser och kan konstatera att nästan hälften av dem brister i att visa kontaktuppgifter, något som kan få konsekvenser för konsumenterna.
Lagen säger att företag som säljer varor och tjänster på nätet ska visa både telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna ska vara lätta för konsumenterna att hitta på webbplatsen. Men 45 av de 100 företag som granskades brister i det.
– Att man inte kan nå ett företag kan i slutändan innebära att konsumenter får svårt att reklamera en vara eller bevisa att reklamationen skett i tid. Det kan påverka konsumenten ekonomiskt och därför är det viktigt att det är lätt för konsumenten att hitta informationen, säger Anna Eek, jurist på Konsumentverket.
Kan leda till rättsliga åtgärder
Företagen som granskats är både stora och små och tillhör olika branscher, men gemensamt för alla är att de säljer varor eller tjänster via nätet. Konsumentverket har nu skickat brev till de 45 företag som har brister och myndigheten räknar med att företagen agerar.
– Det är dags att de följer lagen. Om det inte sker kommer vi att överväga rättsliga åtgärder, säger juristen Elin Forsberg.
Hon har även en uppmaning till andra företag:
– Även om vi bara granskat hundra företag vill vi uppmana andra företagare att se över hur lätt det är att hitta kontaktuppgifter i form av e-postadress och telefonnummer på deras webbplatser. Många kanske inte vet om att det är lag på att de ska vara synliga.
Det här är en uppföljning av en granskning Konsumentverket gjorde våren 2023 som visade att konsumenter upplever stora problem i kontakt med företags kundtjänster
Kontakter
Kontakt för medierna: Juristerna Anna Eek och Elin Forsberg via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Myndigheter varnar för ny form av näthandel14.8.2024 09:20:07 CEST | Pressmeddelande
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum