Viaplay fälls för att sända skrämmande film före 21:00
Filmen Robin Hood (från 2018) sändes klockan 18.50 på TV6. Den innehöll flera scener som kunde verka skrämmande för barn och granskningsnämnden bedömer att den därför inte borde ha sänts före klockan 21.00.
Actionäventyrsfilmen var en nyversion av den klassiska berättelsen om Robin Hood. Filmen innehöll flera våldsamma bildscener i form av: en person som fick sin hand avhuggen, en person som skulle komma att bli halshuggen, en person som blev skjuten med pil i huvudet och en person som blev hängd. Granskningsnämnden bedömer att dessa scener var av sådan karaktär att de uppenbart kunde verka skrämmande för barn. Programmet borde följaktligen inte ha sänts klockan 18.50 då barn kan tänkas titta på tv. Sändningen stred därför mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft (23/01411).
Mediets genomslagskraft
Viaplay och andra svenska tv-aktörer ska ta hänsyn till mediets särskilda genomslagskraft, vilket bland annat innebär krav på återhållsamhet i fråga om våldsskildringar och våldsinslag i program som sänds före kl. 21.00 då barn kan antas titta och lyssna.
Övriga fällda ärenden
- Inslag i SR:s Nyheter från Vetenskapsradion om vaccin mot borrelia, fråga om rättelse av sakfel (23/01799)
- Inslag i SR:s Nyheter från Vetenskapsradion och Vetenskapsradion på djupet om monarkins framtid, fråga om rättelse av sakfel (23/01301)
Friade ärenden
- Inslag i SVT:s Nyheter på lätt svenska om Kachovkadammen (23/01849)
- Inslag i SVT Forum om en hovrättsdom angående en tvist mellan Vapstens lappby och Vapstens sameby (23/02319)
- Inslag i UR:s Lilla Aktuellt skola om vårdnadstvister (23/00943)
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om oss
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas. Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum