Konflikten avblåst - Almega och Kommunal tackar ja till medlarnas bud

Almega Tjänsteförbunden och Kommunal har idag tackat ja till medlarnas hemställan och tecknat ett nytt hemserviceavtal. Därmed avblåses det konfliktvarsel som skulle trätt i kraft på fredag den 13 oktober.

– Förhandlingarna har varit tuffa men nu har vi ett nytt avtal, säger Marcus Lindström, branschchef inom Almega Tjänsteförbunden.

Med tanke på LO:s hot om sympativarsel innebär tecknandet av det nya hemserviceavtalet också att risken för en storstrejk är undanröjd.

Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.