Lernias deltagare Pernilla Dahlberg blev årets IW-elev

Svetskommissionen vill genom priset Årets IW-elev uppmärksamma det arbete som läggs ner av eleverna själva och ge ett bevis på branschens uppskattning. Förutom äran innebär utmärkelsen också att eleven tilldelas ett stipendium att använda för kompetensutveckling.

Pernilla Dahlberg med diplom från Svetskommissionen på Svetslärarmötet, SLM, hos Lernia i Liljeholmen den 28-29 september.

Pernilla Dahlberg, tidigare elev på Lernias Industritekniska utbildning i Trollhättan utnämndes till årets IW-elev 2022 på Svetslärarmötet (SLM) i Stockholm den 28-29 september, anordnat av Lernia. Pernilla Dahlberg blev klar med sin utbildning början på september och har nu arbetat i cirka fyra veckor som svetsare.

Grattis, Pernilla! Hur känns det?

– Jättekul, så klart! Det var oväntat. Mina lärare tycker nog inte det, men jag tycker det. Det är svårt att sätta ord på känslorna, men det är så klart ärofyllt. Jag hade inte räknat med något.

Att bli svetsare var inte ett yrkesval som var självklart för Pernilla för några år sedan. Men efter 25 år inom barnomsorgen kände hon att det var dags för något helt nytt och sa helt sonika upp sig. Att det skulle bli något helt annorlunda kändes självklart för Pernilla.

– Jag bestämde mig för att göra något helt annat. Så jag sa bara upp mig och tänkte att jag skulle gå utanför min ”comfort zone”. Jag ville hitta något som skulle vara utmanande.

Med ett öppet sinne kontaktade hon Arbetsförmedlingen.

– Arbetsförmedlingen har säkert något tänkte jag. Jag hade ingen aning om vad svets och CNC skulle innebära så jag gick på ett studiebesök på Lernias industritekniska utbildning och tänkte att det här känns ju kul. Det här är kreativt. Och på den vägen är det. Jag förutsatte att det skulle vara det roligaste att göra i mitt liv. Och det har varit både roligt och utmanande.

Hur länge en elev studerar på utbildningen är individuellt. För Pernilla tog det två år att bli utbildad till Internationell svetsare/IW.

Du arbetar nu som svetsare, är det som du hade tänkt dig?

– Ja, det är nog som jag hade förväntat mig. Jag har ju varit ute på studiebesök under utbildningen. Barnskötare och svetsare är så klart vitt skilda yrken. En stor skillnad mot mitt tidigare yrke är lönenivån, som är högre i industrin än inom barnomsorgen. Nu arbetar jag i en mansdominerad bransch, så det är så klart en skillnad. Jag har en kvinnlig chef och det är bra åldersfördelning på arbetsplatsen och det är bra.

Mehmed Aleckovic, lärare på utbildningen kommenterar:

– Det var en stor resa och yrkesmässig omvandling för Pernilla. Hennes engagemang och tålamod är egenskaper som hon bar med sig innan, så slutresultatet att nå högsta målet var oundvikligt. Hatten av till en trevlig tjej som har berikat vår utbildning i Trollhättan och lycka till i fortsättningen!

Till alla som funderar på att skola om sig avslutar Pernilla:

– Gör det! Bara gör det!

Om Lernia

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.