Kroatien åter tillbaka i Vings charterutbud från Malmö Airport

Efter fem års uppehåll lanserar Ving en nygammal favorit från Malmö Airport till nästa sommar, nämligen Kroatien. I samband med det passar researrangören på att utöka med fler platser än tidigare. Ving ser samtidigt ett högt tryck på vinterresorna till Kanarieöarna dit 11 procent fler resenärer bokat en resa jämfört med vid samma tidpunkt i fjol.

Kroatien, fotograf Ted Lindholm, Ving

Senast Ving hade resor till Kroatien var sommaren 2019, innan pandemin. Men nu är researrangören tillbaka på Malmö Airport med direktflyg till Split, med start den 10 maj.

- Kroatien har varit en uppskattad destination i vårt program från Malmö Airport som vi vet har varit saknad bland skåningarna de senaste åren. Därför känns det väldigt roligt att vi från maj månad åter kan erbjuda charter direkt till Split igen och dessutom med fler platser än tidigare. Det blir ett fint komplement till Mallorca, Kreta och Rhodos som vi startar upp i april och till Cypern dit vi börjar flyga redan i slutet på mars nästa år, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Nyheten att Kroatien åter är tillbaka i programmet välkomnas även av Malmö Airport.

- Att Ving utökar sin trafik från Malmö Airport och återkommer med charter till Kroatien tycker jag är mycket glädjande, säger Karin Öhrström, flygplatschef på Malmö Airport. Swedavias mål är att underlätta resande och möten, och att kunna erbjuda ett brett utbud från vår flygplats är något vi ständigt strävar efter. Sol och värme är alltid uppskattade resmål och detta blir ett välkommet komplement, avslutar hon.

Det är dock inte bara sommarresorna som lockar skåningarna. Vinterbokningarna till Gran Canaria och Teneriffa bokas nu på i rask takt. De senaste tre veckornas bokningssiffror för vinterns resor visar en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2019. Och inför stundande höstlov, vecka 44, är 8 av 10 resor bokade.

Vings avgångar från Malmö Airport

Vintern 2023/24:

Gran Canaria, 4 oktober – 10 april

Teneriffa, 29 oktober – 14 april

(Cypern, t.o.m. 30 oktober)

Sommaren 2024:

Cypern, 25 mars – 28 oktober

Mallorca, 6 april – 5 oktober

Kreta, 18 april – 3 oktober + 9 maj – 19 september

Rhodos, 21 april – 22 september

Kroatien, 10 maj – 20 september

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Storslam för Ving och Sunclass Airlines på årets Grand Travel Award16.2.2024 10:35:41 CET | Pressmeddelande

När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm blev det minst sagt en lyckosam kväll för Sveriges största researrangör som kammade hem förstapris i inte bara en, utan två kategorier. För tioende året i rad utsågs Ving till bästa researrangör och det egna flygbolaget Sunclass Airlines tog även hem vinsten i kategorin bästa flygbolag i Europa.

Högtryck inför sportloven när svenskarna byter pjäxor mot flip flops25.1.2024 08:04:52 CET | Pressmeddelande

Det omväxlande vintervädret under januari med arktisk kyla, snöoväder och slask har minst sagt fått många svenskar att drömma sig bort till sydligare breddgrader. Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt bokningstryck på resor både i vinter och till sommaren. Om bara två veckor, vecka 7, går dessutom startskottet för årets fyra sportlovsveckor och de senaste två veckorna har försäljningen av sportlovsresor ökat med 35 procent jämfört med i fjol. Resorna går nu åt i rask takt.