Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik
Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

Oroväckande många svenskar lämnar inte in sina gamla mobiltelefoner, läsplattor eller bärbara datorer för återvinning när de inte längre används - det visar Internetstiftelsens senaste rapport. Anledningen till att enheterna lämnas kvar i byrålådan är rädsla för vilken information som finns kvar på enheterna. Med glimten i ögat vill Elgiganten därför göra svenskarna påminda om att kedjan tar emot återvinning av e-avfall – och att personlig information hanteras på ett tryggt och säkert sätt. Konsumenterna behöver inte vara oroliga, deras gamla pinsamheter kan bli ett minne blott.
- Konceptet bygger på insikten om att våra gamla elektronikprylar ofta innehåller gamla minnen och pinsamheter. Som det där sms:et som chefen råkade få av misstag, eller gamla bilder från festresan som man helst vill glömma. Med den här informationskampanjen vill få fler svenskar att skrota sina gamla elektronikprylar (och pinsamheter) hos Elgiganten, där all data rensas samtidigt som viktiga mineraler och komponenter tas tillvara på, säger Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef på Elgiganten.
Informationskampanjen lanseras i samband med International E-Waste Day som äger rum den 14 oktober, en dag som belyser det växande problemet med elektroniskt avfall och främjar ansvarsfull hantering av e-avfall. Kampanjen genomförs i samarbete med insamlingsföretaget Recipo. Elektroniken som enkelt kan lämnas in på någon av Elgigantens 177 varuhus återvinns i låsta återvinningskärl från Recipo där all data rensas från enheterna innan de återvinns.
Ansvarig byrå för koncept och produktion är Narva Communications. Kampanjen går brett i hela landet och kommer synas i DOOH, print och i sociala medier.
Arbetsgrupp
Elgiganten:
Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef
Respina Gholinia, tf PR- och kommunikationschef
Maria Elmgren, Marknadskoordinator
Tony Ottebjer-Winkler, Drift- och hållbarhetschef
Linda Granat, Designer
Narva Communications:
Jarl Fernaeus, Art Director
Axel Brattberg, Copywriter
Jimmy Lindroos, Grafisk designer
Alex Wennerholm, Motion Designer
Erika Wessman, Produktionsledare
Anna-Karin Grenninger, Kundansvarig
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@giganten.seOm oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum