Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik
Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.
Oroväckande många svenskar lämnar inte in sina gamla mobiltelefoner, läsplattor eller bärbara datorer för återvinning när de inte längre används - det visar Internetstiftelsens senaste rapport. Anledningen till att enheterna lämnas kvar i byrålådan är rädsla för vilken information som finns kvar på enheterna. Med glimten i ögat vill Elgiganten därför göra svenskarna påminda om att kedjan tar emot återvinning av e-avfall – och att personlig information hanteras på ett tryggt och säkert sätt. Konsumenterna behöver inte vara oroliga, deras gamla pinsamheter kan bli ett minne blott.
- Konceptet bygger på insikten om att våra gamla elektronikprylar ofta innehåller gamla minnen och pinsamheter. Som det där sms:et som chefen råkade få av misstag, eller gamla bilder från festresan som man helst vill glömma. Med den här informationskampanjen vill få fler svenskar att skrota sina gamla elektronikprylar (och pinsamheter) hos Elgiganten, där all data rensas samtidigt som viktiga mineraler och komponenter tas tillvara på, säger Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef på Elgiganten.
Informationskampanjen lanseras i samband med International E-Waste Day som äger rum den 14 oktober, en dag som belyser det växande problemet med elektroniskt avfall och främjar ansvarsfull hantering av e-avfall. Kampanjen genomförs i samarbete med insamlingsföretaget Recipo. Elektroniken som enkelt kan lämnas in på någon av Elgigantens 177 varuhus återvinns i låsta återvinningskärl från Recipo där all data rensas från enheterna innan de återvinns.
Ansvarig byrå för koncept och produktion är Narva Communications. Kampanjen går brett i hela landet och kommer synas i DOOH, print och i sociala medier.
Arbetsgrupp
Elgiganten:
Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef
Respina Gholinia, tf PR- och kommunikationschef
Maria Elmgren, Marknadskoordinator
Tony Ottebjer-Winkler, Drift- och hållbarhetschef
Linda Granat, Designer
Narva Communications:
Jarl Fernaeus, Art Director
Axel Brattberg, Copywriter
Jimmy Lindroos, Grafisk designer
Alex Wennerholm, Motion Designer
Erika Wessman, Produktionsledare
Anna-Karin Grenninger, Kundansvarig
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@giganten.seOm oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
Elgiganten startar nationell insamlingskampanj med UNHCR3.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start den 3 december, på Giving Tuesday, inleder Elgiganten en nationell insamlingskampanj i samarbete med FN:s flyktingorgan, Sverige för UNHCR. Kampanjen syftar till att samla in viktiga medel för att stödja människor på flykt från krig och katastrofer – en siffra som idag är rekordhög.
Franchisetagare på Elgiganten öppnar nytt varuhus i Trelleborg18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 18 november öppnar en av Elgigantens största franchisetagare nytt varuhus i Trelleborg. Sedan 2018 har ägartrion etablerat sig i en rasande takt och öppnar nu sin sjunde enhet. Idag har Elgiganten 41 varuhus och 36 butiker som drivs av franchisetagare över hela landet.
Elgiganten låter gamers omvandla digitala tillgångar ”skins” till hemelektronik14.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Genom så kallade ”skins” kan kläder, vapen och utrustning ändra utseende i spel - något som har blivit alltmer eftertraktat och värdefullt inom gamingkulturen. Samtidigt har det blivit populärt att byta skins mot pengar om dessa ligger och samlar digitalt damm. Därför lanserar Elgiganten en ny betalmetod som gör det möjligt för gamers att omvandla skins till hemelektronik i kedjans fysiska butiker.
Elgiganten publicerar årsredovisningen för verksamhetsåret 2023/2428.10.2024 09:49:18 CET | Pressmeddelande
Från och med idag finns Elgigantens årsredovisning för verksamhetsåret 2023/24 tillgänglig att läsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum