Ännu ingen ljusning för bostadssäljare

SBAB:s indikator Bomarknadstempen för september visar att det ännu inte finns någon ljusning för den som vill sälja sin bostad. För lägenheter minskade visserligen andelen prissänkta något mellan augusti och september men det motverkades av en ökning av utbudet och antalet återpublicerade annonser. På villasidan var det en förbättring sett till att utbudet och annonstiderna minskade något samtidigt som budpremierna steg svagt. För både lägenheter och villor ligger den sammanvägda indikatorn kvar på mycket negativa tal sett ur ett historiskt perspektiv.

I Boolis databas (Booli är en del av SBAB) finns en rad variabler som i olika dimensioner speglar läget på bostadsmarknaden. I början av året lanserade SBAB en kompositindikator – ”Bomarknadstempen” – som väger ihop hur mycket utbudet av befintliga bostäder, antal dagar på Booli, antalet återpublicerade bostäder, andelen prissänkta bostäder, antalet budgivare samt medelbudpremien, avviker från sina historiska genomsnitt (se utförligare metodbeskrivning nedan). Denna indikator avser att ge ett sammanvägt mått på hur lätt det är att sälja en bostad i Sverige och publiceras månadsvis. Indikatorn bryts också ner i sina olika beståndsdelar för att tydligare visa vad det är som driver förändringarna över tid.

Försämrat läge för lägenheter mellan augusti och september…

Bomarknadstempen visar ett sammantaget försämrat läge för säljare av lägenheter i september (se diagram 1). Andelen prissänkta minskade visserligen något mellan augusti och september men det motverkades av en ökning av utbudet och antalet återpublicerade annonser (se diagram 2).

… men marginell förbättring på villasidan

Bomarknadstempen för villor gick upp marginellt mellan augusti och september men ligger kvar på en mycket kall temperatur historiskt sett (se diagram 1). Den lilla förbättringen kan hänföras till ett något mindre utbud, lite kortare annonstider samt svagt stigande budpremier (se diagram 3).

Vår indikator Bomarknadstempen, som väger ihop flera viktiga faktorer för hur lätt det är att sälja en bostad, visar ett fortsatt mycket dystert läge för både villasäljare och säljare av lägenheter. Indikatorn ger stöd åt vår prognos om en viss fortsatt nedgång av bostadspriserna under hösten, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Vill man ändå leta efter ljusglimtar så minskade andelen prissänkta lägenheter något mellan augusti och september, men det motverkades av en ökning av utbudet och antalet återpublicerade annonser. Ljusglimtar för villasäljare är att utbudet och annonstiderna minskade något samtidigt som budpremierna steg svagt, säger Robert Boije.

Metodbeskrivning

Kompositindikatorn är beräknad utifrån så kallade z-scores för sex olika ingående variabler: utbudet av befintliga bostäder, antalet dagar på Booli (medianvärdet), antalet återpublicerade bostäder, andelen prissänkta bostäder, antalet budgivare (medelvärdet), samt medelbudpremien (hur mycket slutpriset ändras från utgångspriset). Variablerna är hämtade från Boolis tjänst Booli Pro. För varje delkomponent har ett medelvärde beräknats för de tidigare 36 månaderna och avvikelsen från medelvärdet beräknats som standardavvikelser. Ju mer ett månadstal för indikatorn avviker från medelvärdet desto större är avvikelsen från vad som anses som normalt. Positiva tal återspeglar en bättre situation än normalt och negativa tal en sämre situation än normalt. Månadstalen för de olika delkomponenterna har säsongsrensats med metoden X11. Det har gjorts för att kunna tolka förändringar i de underliggande marknadsförhållandena som inte har påverkats av att vissa månader under året normalt sett förknippas med större eller lägre aktivitet på bostadsmarknaden. Samtliga sex ingående delkomponenter har getts samma vikt (väger lika tungt) i indikatorn.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli, mäklarguiden Hittamäklare och boendeappen Boappa är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 544 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2023). Antal medarbetare (FTE) är 889. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

Ännu inte mycket att glädjas över i bostadsbyggarbranschen16.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sänkta räntor och lägre inflation, men än syns inga tecken på någon tydlig uppgång i bostadsbyggarbranschen. Antalet sålda nya bostäder ligger kvar på låga tal. Andelen prissänkta och försäljningstiderna ligger kvar på höga nivåer. Efterfrågan på nya bostäder, uppskattad utifrån bland annat hushållens betalningsförmåga, visar att det under kvartal 2 i genomsnitt var balans mellan efterfrågan och utbudet av nya bostäder för samtliga boendeformer i Sverige som helhet och i storstadsområdena. Däremot finns obalanser i flera kommuner och regionstäder med både över- och underskott. SBAB:s prognos om cirka 25 000 – 30 000 bostäder i genomsnitt per år fram till 2030 bedöms som en tillräcklig byggtakt för att hålla jämna steg med befolkningstillväxten i SCB:s senaste framskrivning. Fokus i bostadsbyggandet kommande år bör vara att bygga där efterfrågan och behovet är som störst och med hänsyn till förändringar i hushållens sammansättning. Någon stor allmän bostadsbrist ser det inte ut att bli

Svag BNP-tillväxt sista spiken i kistan för inflationen11.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

BNP väntas i år öka med måttliga 0,6 procent. Sjunkande bostadsinvesteringar och svag hushållskonsumtion utgör de största sänkena. Nästa år väntas BNP växa med hyggliga 2,3 procent, främst drivet av ökad hushållskonsumtion. Avklingade globala utbudsstörningar är den viktigaste förklaringen till att inflationen har normaliserats följt av stram penning- och finanspolitik. Den svaga inhemska BNP-tillväxten bör vara sista spiken i inflationskistan och borgar för tre sänkningar till av styrräntan innan årsskiftet. Antalet påbörjade nya bostäder når i år nätt och jämnt upp till 20 000 för att sedan öka svagt kommande år. Bostadspriserna väntas öka med knappt 5 procent under helåret 2024. Sett till att priserna hittills ökat med 8 procent innebär det att bostadspriserna väntas falla tillbaka med 3 procent fram till årsskiftet. Den prognosen är dock ovanligt osäker. Detta är några av slutsatserna i den nya prognosen i årets tredje nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

Bostadsmarknaden i Stockholms innerstad tillbaka på normal nivå - Göteborg och Malmö har en bit kvar5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen – som mäter hur lätt det är att sälja en bostad – visar en uppgång för lägenheter under augusti, medan uppgången för villor tappade fart. Det är dock alltjämt långt kvar till normala nivåer för Sverige som helhet. De faktorer som tynger marknaden mest är det stora utbudet följt av många återpublicerade annonser och långa försäljningstider. Det finns dock ett område som sticker ut i positiv bemärkelse, nämligen Stockholms innerstad. Där är marknaden för lägenheter tillbaka på normal nivå igen. Göteborgs och Malmös dito har dock en bit kvar.

Bostadspriserna steg med 2 procent i augusti2.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna steg med 2,0 procent i augusti i Sverige som helhet, varav lägenhetspriserna med 1,5 procent och villapriserna med 2,2 procent. Villapriserna steg i samtliga regioner och lägenhetspriserna i fem av sex regioner. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna steg mest i Södra Sverige tätt följt av Storgöteborg. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg bostadspriserna för Sverige som helhet med 0,7 procent – lägenhetspriserna med 0,5 procent och villapriserna med 0,8 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för augusti.

Boprisförväntningarna dämpas – trots fallande räntor29.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Trots räntesänkning och besked om troliga ytterligare räntesänkningar framöver från Riksbanken, sjönk bostadsägarnas förväntningar på bostadspriserna tillbaka något mot slutet av augusti jämfört med i juni. Det är dock alltjämt en betydligt större andel som tror på stigande än fallande priser. 61 procent spår att bostadspriserna ska stiga på ett års sikt medan 2 procent tror att de ska sjunka. Främsta skälet till prisuppgången anges vara sjunkande räntor. Av de som tror på stigande bostadspriser tror ungefär 4 av 5 att priserna kommer att stiga med maximalt 5 procent på ett års sikt. Det är i linje med SBAB:s egen prognos över bostadspriserna på samma tidshorisont.