Från skidbacken till motorbanan - Jens Byggmark sadlar om

Gotland Grand National (GGN), en av Sveriges mest utmanande motorsporttävlingar, är redo att fira sitt 40-årsjubileum och årets tävling förväntas bli större och locka fler talanger än någonsin tidigare. I år gör Jens Byggmark enduro-debut och kommer därmed möta över 3000 förare från 15 olika nationer som alla just nu gör sig redo att ta sig an den krävande GGN-banan.

Jens Byggmark
Jens Byggmark Yamaha Motor

Alpinstjärnan Jens Byggmark har lämnat skidbackarna för att kasta sig in i ett nytt äventyr och gör debut i årets Gotland Grand National (GGN). Jens har startat en YouTube-serie, Vägen mot Gotland Grand National, som är helt dedikerad till hans enduro-intresse och satsning inför tävlingen. I serien delar han med sig av sina tankar, den intensiva träningen och alla steg han tar på vägen mot detta motorsportevenemang. Han hoppas att hans resa som nybörjare inom motorsporten kan inspirera andra att våga utforska nya spännande utmaningar.

- Jag har alltid gillat när det går snabbt och sedan jag lämnade det alpina bakom mig har jag sökt nya möjligheter att testa mina gränser på en annan bana. Därför är jag tacksam för att Yamaha tror på mig och har välkomnat mig i deras team till GGN, och förhoppningsvis är detta början på en ny och lång passion. Det är väl ingen hemlighet att jag är en tävlingsmänniska och jag siktar alltid högt, så självklart siktar jag på en så bra placering som möjligt, säger Jens Byggmark.

Jens kommer att köra loppet under lördagen den 28 oktober på sin Yamaha WR250F, vilket då blir hans premiärtävling efter flera månader av träning och förberedelser.

- Jens har visat en imponerande förmåga att ta sig an nya utmaningar, och hans passion och vilja att testa gränserna är något som vi på Yamaha värdesätter högt. Vi ser fram emot att stötta honom i hans debut, säger Morten Brondbjerg, försäljningsdirektör på Yamaha Motor Scandinavia.

Ytterligare stjärnor som kommer att vara på plats på Gotland och representera Yamaha Motor i detta evenemang inkluderar:

Larissa Papenmeier: En av Europas mest framstående kvinnliga motocrossförare, som gör sitt andra framträdande i Gotland Grand National. Efter en stark insats förra året är hon fast besluten att ta sig till prispallen i år.

Francesca D’Alonzo:
 Francesca är en erfaren motorcyklist som inspirerar andra att följa sina drömmar genom att dela sin resa på sociala medier med ärlighet och motivation. Efter att ha övervunnit en tidig osäkerhet i sig själv har hon utvecklats till en framgångsrik förebild inom motorcykelvärlden.

André Högberg:
 21 åringen från Gävle, som är flerfaldigt vinnare av GGN ungdom, tävlar i år i vuxenklass.

Joakim Södergren:
En veteran av GGN med samtliga lopp på sitt CV. Han är fast besluten att fortsätta fira fler jubileer på GGN.

Jens Byggmark

Om Yamaha Motor Company:

Yamaha Motor Company är ett företag grundat av japanska Yamaha Corporation 1955 och tillverkar bland annat motorcyklar, fyrhjulingar, båtmotorer och vattenskotrar. Yamahas produkter finns hos 109 olika återförsäljare i Sverige. www.yamaha-motor.eu

Om Gotland Grand National:

Gotland Grand National är världens största endurotävling med över 3000 startande från ca 15 olika nationer varje år. 2023 genomförs tävlingen den 26 - 28 oktober på Tofta skjutfält på Gotland.