Ljusgårda

Ljusgårda tar hem priset för "Best Product Marketing" på Vertical Farming World Awards i London”

Dela

Ljusgårda, en framträdande aktör inom vertikal odling och hållbar livsmedelsproduktion, har vunnit kategorin "Best Product Marketing" vid Vertical Farming World Awards. Denna prestigefyllda händelse, som årligen samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter, är en mötesplats för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal odling. Ljusgårdas seger i denna kategorin är en stark indikation på att vårt åtagande att öka kunskapen om hållbar odling och kommunikation inom branschen.

Ljusgårda som en framträdande aktör inom vertikal odling och hållbar livsmedelsproduktion, har vunnit kategorin "Best Product Marketing" vid Vertical Farming World Awards. Denna prestigefyllda händelse, som årligen samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter, är en mötesplats för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal odling. Ljusgårdas seger i denna kategorin är en stark indikation på att vårt åtagande att öka kunskapen om hållbar odling genom kommunikation.

Varför Ljusgårda vann kategorin Best Product Marketing:

Ljusgårda har konsekvent satt konsumenternas behov i centrum och bemött branschens utmaningar på ett framstående sätt. De har förstått att många konsumenter sällan tänker på sallad utöver dess smak och utseende. Genom att ändra perspektiv och introducera varumärket Supernormal Greens har man lyckats skapat en kommunikation som utmanar det traditionella och engagerar på ett personligt och lekfullt sätt.

Till grund för kommunikationen ligger en  livscykelanalys utförd av forskarna Michael Martin, Mugahid Elnour och Aina Cabrero där de jämför den svenska vertikala gården Ljusgårda med konventionellt importerad och inhemsk sallad ur ett vagga-till-grav-perspektiv. Resultatet är en världsnyhet för det här utvecklingsområdet, nämligen att sallad från Ljusgårda har - 50% mindre CO2-ekvivalent avtryck jämfört med konventionellt odlad sallad. Genom att Ljusgårda bidra till vetenskapen med full transparens hoppas de inspirera andra i sitt arbete.

Ljusgårda har balanserat högteknologisk produktion med lekfullhet, och detta ger en betydande fördel i marknadsföringen. Designbyrån NORD ID har arbetat fram deras nya varumärke Supernormal Greens under året. Michael Hollsen, Brand strategy director på NORD ID kommenterar vinsten;

”Fantastiskt att vi i konkurrens med de största varumärken inom kategorin utmärker oss och vinner detta pris. Det tycker vi är bevis på att Supernormal Greens har en helt unik position och idé som vi tagit ut på ett otroligt slagkraftigt, och faktiskt enkelt sätt – både med nya produktvarumärket, och såklart i identiteten, förpackningsdesignen och hela kommunikationen”,

Det var hård konkurrens i denna kategori, stora aktörer som Aerofarms, Innovation Agritech Group och Bowery tävlade.  Alla dessa aktörer arbetar aktivt med att framhäva hållbarhetsfördelarna i sin kommunikation och tillsammans kan vi säkerställa tillgången på högkvalitativa livsmedel i en tid när befolkningsökningen och klimatutmaningarna kräver innovativa lösningar.

Ljusgårdas Marknadschef och grundare Erik Lundgren kommenterar: ”Vi är väldigt stolta över att ta hem vinsten i denna kategori! Det visar att Supernormal Greens är mer än ett varumärke. Det är en tankeställare och början på en konsument-rörelse. Vinsten bekräftar att  vi genom kommunikation kan öka kunskapen och lyfta hållbarhetsfördelarna med vertikal odling. ”

Ljusgårda var även en av fyra finalister i  två andra kategorier, Best Yield Improvement och Best Sustainability Initiative, vilket är en bekräftelse på att de är en av de främsta i världen inom området.

För att få tillgång till högupplösta bilder från eventet kontakta press@ljusgarda.se 
Andreas Wilhelmsson,VD,  mottog priset i London.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Följ Ljusgårda

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ljusgårda

Dubbel matproduktion med Sveriges största agrivoltaiska solpark – kombinerar jordbruk med solenergiproduktion för inomhusodling18.6.2024 08:06:53 CEST | Pressmeddelande

Europas största inomhusodling Ljusgårda, har ingått ett PPA-avtal, ett energiköpsavtal med power purchase agreement, med balansansvarig aktör Energi Försäljning Sverige AB och Sveriges ledande solenergibolag Svea Solar. Solparken som Svea Solar byggt tillsammans med Ekoväx är Sveriges största agrivoltaiskapark på 13 hektar och kombinerar klassiskt jordbruk med solenergiproduktion. "Varje hektar kommer att bidra till omställningen för ett mer hållbart livsmedelssystem.”, säger Michael Martin, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet som är expert på urbana odlingsmetoder.

Double food production with Sweden's largest agrivoltaic solar park – combines agriculture with solar energy production for indoor cultivation.18.6.2024 08:06:53 CEST | Press release

Europe's largest indoor cultivation, Ljusgårda, has entered into a power purchase agreement (PPA) with the balance responsible party Energi Försäljning Sverige AB and Sweden's leading solar energy company Svea Solar. The solar park that Svea Solar has built together with Ekoväx is Sweden's largest agrivoltaic park of 13 hectares and combines classic agriculture with solar energy production. "Every hectare will contribute to the transition to a more sustainable food system." says Michael Martin, researcher at IVL who is an expert on urban farming methods.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye