Årets lärare ger sig inte förrän alla förstår
Matilda Nylén på Kungsholmens västra gymnasium är en skicklig lärare som alltid sätter den enskilda eleven i fokus. Nu tilldelas hon utmärkelsen Årets lärare på gymnasiet av Stockholms stad. Juryn hyllar henne bland annat för att hon är lyhört utmanande och har ett positivt förhållningssätt till lärandet.

När Matilda Nylén gick musiklinjen på gymnasiet tyckte hon att matematik var svårt. För att kunna söka till lärarhögskolan behövde Matilda komplettera sina betyg på Komvux och det var där hon fick upp ögonen för matematikämnet.
– Jag förstod mer då än när jag var yngre. Att veta hur det känns att tycka att matematik är tråkigt och svårt men också hur det känns att förstå mer och mer var ett bra utgångsläge för att bli en bra lärare, säger Matilda.
Matematik + psykologi = variation i undervisningen
Matilda har arbetat som lärare sedan 2008 och idag är hon lärare i matematik och psykologi på Kungsholmens västra gymnasium. Såväl matematik som psykologi är ämnen som Matilda utbildat sig inom tack vare ett personligt intresse.
– Mycket inom psykologi handlar om sådant som är bra att kunna som lärare. Exempelvis inlärning, minne och mående. Att vara intresserad av både matematik och psykologi bidrar också till variation i min undervisning.
När det gäller just mående är Matilda mån om relationerna till eleverna. Alla lektioner ska vara meningsfulla och i klassrummet arbetar hon mycket med att alla elever ska få ta plats. Hon vill att alla elever ska förstå att det är viktigt och betydelsefullt att delta på lektionerna.
– När mina elever säger: – Ahaaaa! Då ryser jag. Det kan jag leva på en hel dag. Och det händer ganska ofta.
Något som genomsyrar hela Kungsholmens västra gymnasium är det elevnära förhållningssättet. Alla har en nära kontakt med eleverna och hjälps åt och lyfter varandra.
– Jag är tydlig med vad som gäller och jag vill ha en relation med var och en. Kommer inte en elev på en lektion så får den veta att den är saknad.
Kooperativt lärande gör elever aktiva och involverade
Matilda använder sig av kooperativt lärande i sin undervisning. Det kan beskrivas som ett förhållningssätt där man jobbar mycket med att använda eleverna som resurs för varandra. Eleverna blir aktiva och involverade och lektionerna blir varierade. Till exempel använder sig Matilda ofta av ”EPA”, som är en väl känd metod bland lärare. EPA står för enskilt, par, alla.
Ett lektionsupplägg kan inledas med en vanlig genomgång och efter den får eleverna en tydlig uppgift som de ska skriva ned och sedan arbeta med enskilt, i par och slutligen tillsammans med alla.
I en minut ska eleverna försöka lösa problemet enskilt. I nästa minut får de diskutera tillsammans i par och fråga varandra. Sedan diskuteras problemet gemensamt i klassen. En viktig aspekt i problemlösandet är att våga diskutera och ställa frågor. Det finns inga rätt eller fel sätt att ta sig an problemet men Matilda är noga med att också prata om vilka ”spår” som inte leder i rätt riktning.
– En av mina styrkor som lärare tror jag är att jag förstår vad elever inte förstår. Många elever har år av osäkerhet med matte bakom sig och det gäller att hitta sätt att nå fram och få dem att börja tro på sin förmåga. Att forma undervisningen så att man når fram till eleven. Att verkligen förklara. Och jag ger mig inte förrän alla förstår.
Motiveringen
Årets lärare gymnasiet
Matilda Nylén, Kungsholmens västra Gymnasium
Matilda är en skicklig lärare som alltid sätter den enskilda eleven i fokus. Hon är lyhört utmanande och har ett positivt förhållningssätt till lärandet. Det gör att eleverna vågar prova, diskutera och utmana sina kunskaper på lektionerna, vilket leder till bra resultat inom matematiken.
I Matildas undervisning är kopplingen mellan lärande och trygghet stark och aktiviteterna i klassrummet utformas utifrån det tankesättet. Hon har en genuin tro på elevernas förmåga och en grundbult i hennes undervisning är att varje elev ska känna sig sedd och bekräftad. Detta sker bland annat genom att hon skickligt använder en kombination av egen kompetens, kreativitet och kooperativt lärande som sammantaget skapar mycket goda förutsättningar för elevernas lust att lära.
Matildas sätt att använda kooperativt lärande i sin undervisning skulle kunna fungera som inspiration för andra lärare på gymnasiet.
Fakta om utmärkelsen
Stockholms stad delar ut varje år ut utmärkelser till lärare, lärarlag, biträdande rektorer och rektorer på grundskolor och gymnasieskolor.
Juryn består av Lena Holmdahl, utbildningsdirektör, Peter Bragner, grundskoledirektör, och Joachim Håkansson, gymnasiedirektör.
Lärare, andra pedagoger och skolledare kan nominera kollegor i Stockholms stad till utmärkelserna årets lärare och årets lärarlag. Rektor och biträdande rektor nomineras av närmsta chef.
Prissumman fastställs varje år och delas ut till skolan för att användas till professionsutveckling för vinnaren. Årets prissumma till årets lärare, årets rektor och årets biträdande rektor är 12 000 kronor och ska användas till professionsutveckling.
Siffror* om lärare och rektorer
Ungefär 9 000 personer är anställda som lärare inom utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.
Det finns cirka 7 000 lärare i Stockholms stads kommunala grundskolor.
Det finns cirka 1 500 lärare i Stockholms stads kommunala gymnasier.
Det finns cirka 135 rektorer på Stockholms stads kommunala grundskolor.
Det finns cirka 25 rektorer på Stockholms stads kommunala gymnasier.
Det finns cirka 350 biträdande rektorer på Stockholms stads kommunala grundskolor och cirka 60 biträdande rektorer på Stockholms stads kommunala gymnasier.
*Siffrorna avser månadsavlönade medarbetare i september som är anställda enligt Allmänna bestämmelser.
Kontakt
Matilda Nylén, lärare, Kungsholmens västra gymnasium.
Kontakter
UtbildningsförvaltningenPresskontakter: Matilda Asp och Monica Eriksson
Ring 08 - 508 333 00 eller maila: info.utbildning@edu.stockholm.se
Anna Malm, tf samordnare på kommunikationsenheten, telefon 08-508 337 62 och anna.malm@edu.stockholm.se
Petra Nergårdh, tf kommunikationschef, 08-508 337 67 och petra.nergardh@edu.stockholm.se
Förvaltningen ansvarar för och driver kommunal förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, skolbarnsomsorg, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Förvaltningen svarar för övergripande uppföljning av alla skolformer oavsett anordnare.
En bra skola för alla Vi på utbildningsförvaltningen arbetar utifrån visionen om en bra utbildning för alla barn i Stockholm, oavsett bakgrund. Stockholms stads skolor är öppna för alla. Elevernas förutsättningar, deras motivation, lärandet och vart de är på väg är vårt fokus. Stadens skolor är väl ansedda och det är alltid nära till en skola med hög kvalitet. Från förskola till gymnasium har elever och föräldrar ett stort inflytande och möjlighet att välja mellan ett brett utbud av olika pedagogiska inriktningar.
Följ Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad
Stockholms stad säljer Liljeholmsbadet (igen)17.3.2025 10:51:05 CET | Pressmeddelande
Nu påbörjar Stockholms stad arbetet med att utse en lämplig aktör som vill förvärva Liljeholmsbadet, i Liljeholmsviken på Södermalm. Badet som varit i bruk sedan 1930-talet har varit mycket omtyckt, men stängt sedan 2016.
Nytt underhållsprogram för Eriksdalsbadet13.3.2025 10:59:00 CET | Pressmeddelande
Stockholms stad har tagit fram ett nytt underhållsprogram för Eriksdalsbadet. Åtgärderna gör det möjligt att hålla badet öppet under tiden som dess framtid på längre sikt utreds.
Järva begravningsplats nominerad till pris för bästa landskapsarkitektur5.3.2025 12:31:20 CET | Pressmeddelande
Järva begravningsplats är nominerad till priset Landmärket av Sveriges Arkitekter. Priset delas ut till bästa landskapsarkitektur och vinnare avslöjas på Arkitektgalan 3 april.
Ny konsertscen för unga på biblioteket4.3.2025 10:08:37 CET | Pressmeddelande
Stockholms stadsbiblioteks ungdomsbibliotek PUNKT på Tranströmerbiblioteket vid Medborgarplatsen lanserar en ny pop-up scen för unga, "PUNKT LIVE", i samarbete med hemgården Södergården. Satsningen på konserter är en del av ett större projekt som syftar till att stötta ungdomars kreativitet och företagsamhet.
Pressinbjudan: Ny fotobok om Slussen presenteras3.3.2025 10:16:51 CET | Pressmeddelande
Stockholmia förlag bjuder in till boksläpp för fotoboken ”Slussen nr 5” på Stadsmuseet i Stockholm den 12 mars 2025, klockan. 18.00. Bokens fotograf Susanne Walström och författare Staffan Bengtsson samtalar med Kristian Pohl och Eirik Vandvik Johnsen från konstkollektivet Deadlineartcollective.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum