Blenda blir poddserie i tre delar – Yoga girl först ut om sin ”vilda graviditet”
Varför vill man föda barn helt utan kontakt med vården? Och vad händer om något går snett? Frågorna utforskas i en ny dokumentär där SvD följer influencern Yoga girl under hennes omdebatterade graviditet. Dokumentären innebär också startskottet för podden Blendas satsning på serier i flera delar.

Rachel Bråthén, mer känd som Yoga girl, är en av Sveriges största influencers. Nästan två miljoner människor följer hennes liv på sociala plattformar. Men hennes senaste graviditet har blivit mer omtalad än något annat hon gjort.
För snart ett år sedan gick Rachel Bråthén ut med att hon tänkte föda barn helt utan kontakt med vården. Hon skulle inte ha någon barnmorska närvarande vid förlossningen och inte heller gå på några kontroller innan dess. Det ledde till en mediedebatt där hon anklagades för att vara oansvarig och för att riskera sitt ofödda barns liv.
Nu berättas historien om den så kallade ”vilda graviditeten” i en ny dokumentärserie från SvD:s podd Blenda. Reportern Julia Wiræus har följt Rachel Bråthén på nära håll – under graviditeten och efter förlossningen .
– Det har varit unikt att få vara med och följa hennes graviditet, under en tid när hon själv höll låg profil utåt. Det är omöjligt att vara oberörd när liv kommer till världen och det samtidigt finns oro över att liv kan vara i fara, säger Julia Wiræus.
Blenda är SvD:s podd för dokumentärt berättande och har tidigare bland annat släppt uppmärksammade avsnitt om det misstänkta pyramidspelet Crowd1 och om barnidolen Pontus Rasmusson. I samband med avsnittet ”Yoga girls vilda graviditet” görs formatet om. Från och med nu kommer alla Blenda-dokumentärer att släppas som serier i minst tre avsnitt på omkring 30 minuter vardera.
– Vi tror att de här kortare avsnitten kan kännas lättare för lyssnarna att ta sig an än våra tidigare entimmesdokumentärer. Samtidigt ger serieformatet oss möjlighet att berätta större och mer komplexa historier, säger Adam Svanell som är SvD:s redaktör och värd för Blenda.
Alla tre avsnitt i serien ”Yoga girls vilda graviditet” släpps idag, tisdag. Det första avsnittet finns att höra på alla poddplattformar medan avsnitt två och tre enbart finns tillgängligt för prenumeranter på SvD:s sajt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Julia Wiræus, reporter och poddproducent. Telefon: 072-855 22 46. E-post: julia.wiraeus@svd.se.
Adam Svanell, redaktör och Blenda-värd, SvD. Telefon: 070-251 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum