Läkare Utan Gränser väljer Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Läkare Utan Gränser har tecknat ett rikstäckande ramavtal med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling om att förmedla bostäder och fastigheter som ges i gåva till organisationen. Avtalet sträcker över tre år med start i oktober 2023.

Läkare Utan Gränser har tecknat ett rikstäckande ramavtal med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Avtalet sträcker över tre år med start i oktober 2023. Foto: Läkare utan gränser.

– Vi är mycket stolta över att få bidra till Läkare Utan Gränsers livsviktiga arbete med att ge sjukvård och humanitär hjälp till människor över hela världen. Samarbetet hjälper oss att bidra till samhället och är ett viktigt led i vår strategi för att vara Sveriges mest hållbara mäklarföretag, säger Per Sangrud, hållbarhetschef på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Varje år testamenteras och skänks ett hundratal fastigheter till Läkare Utan Gränser från privata givare. Gåvor som omvandlas till organisationens viktiga arbete över hela världen med att tillhandahålla högkvalitativ sjukvård till dem som behöver den mest. Genom det rikstäckande ramavtalet med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling kan större del av donationerna användas för Läkare Utan Gränsers verksamhet, då fastighetsförsäljningen sker till ett reducerat mäklararvode. Samarbetet inleds i oktober 2023.

– Vi är oerhört tacksamma över att varje år få bostäder och fastigheter i gåvor, oftast i samband med testamenten. För oss innebär avtalet med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling att vi kan effektivisera hela försäljningsprocessen och omvandla gåvor till ännu mer livräddande arbete i humanitära kriser världen över, säger Ida Bah, Insamlingschef på Läkare Utan Gränser.

Per Sangrud, hållbarhetschef

Ida Bah, Insamlingschef Läkare Utan Gränser
Läkare Utan Gränser
E-post: ida.bah@lakareutangranser.se

Om avtalet
Avtalet mellan Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Läkare Utan Gränser sträcker sig över tre år, till och med september 2026. I uppdraget ingår bland annat att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ska sköta visning och annonsering av bostäderna som skänkts till Läkare Utan Gränser samt vara behjälpliga vid kontraktsskrivning och tillträde. Här kan du läsa mer om samarbetet.

Om Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings hållbarhetsarbete
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling stöder FN:s globala mål för en hållbar utveckling och Agenda 2030. Tre av de 17 målen är särskilt relevanta för en hållbar och ansvarsfull fastighetsförmedling: Hållbara städer och samhällen, Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt och bekämpa klimatförändringarna. Här kan du läsa mer.

Om Läkare Utan Gränser
Varje år bistår Läkare Utan Gränser miljontals människor med sjukvård och humanitär hjälp i över 70 länder runt om i världen. Läkare Utan Gränser är en neutral och opartisk humanitär organisation som först och främst strävar efter att tillhandahålla högkvalitativ sjukvård till dem som behöver den mest.

Blogg: https://www.lansfast.se/bostadskoll

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. De senaste tio åren har vi växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Med 200 bobutiker och 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2022 förmedlade våra fastighetsmäklare cirka 26 400 objekt till ett försäljningsvärde av 71,9 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närvaron är viktig och tror att det är en av anledningarna till vi att sju av de senaste tio åren utsetts till mäklaren med Sveriges mest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Ny kartläggning av bostadsaffärer visar: Allt högre tempo i budgivningarna16.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I mars var budpremien, skillnaden mellan utgångspris och slutpris, på bostadsrätter 1,2 procent – den högsta noteringen sedan i somras. Villor säljs nu för första gången på länge över det utannonserade försäljningspriset. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, med siffror från Svensk Mäklarstatistik. Under pandemin var budpremien ofta över 10 procent.

Ny kartläggning inför fritidshussäsongen visar: Här får bostadsköparna störst fritidshus för miljonen3.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I Kronoberg får bostadsköparna störst fritidshus för en miljon kronor – 67 kvadratmeter. Samma summa ger endast 19 kvadratmeter sommarstuga i Stockholm län, där fritidshusen är dyrast. Nu börjar högsäsongen för försäljning av fritidshus och priserna är lägre än på länge. Det visar en ny kartläggning av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.