Pressinbjudan: En kväll till ingenjörskonstens ära

Medier är välkomna att närvara vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens 104:e högtidssammankomst den 27 oktober 2023. Under kvällen utdelas IVAs guldmedaljer till Håkan Samuelsson, Anders Blom, Annica Bresky och Anna Wedell.

IVAs vd Tuula Teeri sammanfattar de viktigaste framstegen inom forskning och teknik under det gångna året.

Medier har möjlighet att närvara under ceremonin på Stockholms stadshus samt när gästerna anländer. OBS! Presslegitimation och ackreditering krävs. Föranmälan senast den 26 oktober kl. 12.00 till per.andersson@iva.se

Fredagen den 27 oktober 2023 i Stockholms stadshus

16.30-16.55: Fototillfälle: Gästerna anländer till stadshuset, fotografering på röda mattan

17.00-18.30 Högtidssammankomst:

• Nya ledamöter i IVA för 2023 presenteras
  • IVAs Guldmedaljer delas ut till Håkan Samuelsson, Anders Blom, Annica Bresky och Anna Wedell av IVAs preses Marcus Wallenberg. (Efterföljs av fototillfälle.)
  • IVAs vd Tuula Teeri sammanfattar de viktigaste framstegen inom forskning och teknik från det gångna året

19.00-23.00 Bankett i Blå hallen (ej media)

Omkring 650 gäster från näringsliv, akademi och politik deltar vid ceremonin och de efterföljande festligheterna i Stockholms stadshus. Gästlista publiceras i efterhand på www.iva.se.

Om oss

Fokus på AI när IVA och Kronprinsessparet besöker Silicon Valley15.2.2024 13:53:06 CET | Pressmeddelande

En delegation från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) besöker Silicon Valley den 19–22 februari 2024. Delar av besöket sker i närvaro av DD.KK.HH. Kronprinsessan och Prins Daniel samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell. Målsättningen med resan är att öka samarbetsmöjligheterna mellan Silicon Valley och Sverige och i förlängningen stärka Sveriges position inom digitalisering och AI.

Så ska Sverige säkra tillgången på kritiska råvaror13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag kontrolleras viktiga mineraltillgångar och värdekedjor av länder utanför EU, såsom Kina, Australien, Ryssland, Brasilien, Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. EU har nyligen tagit fram en strategi för hur vi ska säkra tillgången på kritiska råvaror, CRMA. Sverige är en betydande gruvnation och har en viktig roll för EU:s framtida försörjning. Men Sverige behöver tillföra mer kompetens, forskning och innovation till gruv- och smältverksindustrin. Dessutom måste samarbetet med andra mineralrika länder intensifieras. Detta är några av de åtgärder som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) föreslår i en ny rapport för att möta energiomställningens ökade efterfrågan på metaller och mineraler.

18 unga entreprenörer utvalda till Prins Daniels Fellowship5.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Totalt 18 entreprenörer är utvalda till Prins Daniels Fellowships exklusiva mentorprogram för entreprenörer. Tillsammans med handplockade mentorer från näringslivet får entreprenörerna en unik möjlighet att utveckla sina företag inom allt från proteser till reversibel färgningsteknik för textiltryck. Daniel Kjellén, Johanna Sjöberg, Katarina Bonde och David Perez är några av mentorerna i det tvååriga programmet.