Tillväxten i dagligvaruhandeln fortsatt inflationsdriven
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under september 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under september till 7,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent.

- Prisutvecklingstakten i dagligvaruhandeln var lägre i september än i augusti och trenden är fortsatt avmattande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är takten vi talar om, och inte prisnivån i sig. Konsumenternas sviktande köpkraft i kombination med omvärldsfaktorer är fortfarande en utmaning för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i september till 6,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 2,5 procent. Hemleverans minskade med 0,7 procent och upphämtning i butik minskade med 4,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,2 procent.
- Under de senaste månaderna har utvecklingen inom e-handeln stabiliserats, med låga tillväxttal som följd. Försäljningen i fysisk butik stod i september för hela tillväxten i dagligvaruhandeln, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 6,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och minskade med 0,6 procent i e-handeln.
Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för september och till -0,2 procent för det tredje kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 6,2 procent under september månad och till 6,4 procent under det tredje kvartalet. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -1,5 procent.
Dagligvaruindex för oktober publiceras 16 november.
|
Q3 2023 |
September 2023 |
|
|
Total försäljning |
+6,2% |
+6,2% |
|
Butiksförsäljning |
+6,5% |
+6,6% |
|
E-handelsförsäljning |
-0,6% |
-2,5% |
|
E-handel med hemleverans |
+1,9% |
-0,7% |
|
E-handel med upphämtning i butik |
-3,9% |
-4,8% |
|
E-handelsandel |
3,6% |
4,2% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
Idag, 17 oktober 2023, kl 08.00 - 08.55 anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium om hur vår svaga svenska krona påverkar matpriserna. Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum