Svensk Dagligvaruhandel

Tillväxten i dagligvaruhandeln fortsatt inflationsdriven

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under september 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under september till 7,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent.

- Prisutvecklingstakten i dagligvaruhandeln var lägre i september än i augusti och trenden är fortsatt avmattande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är takten vi talar om, och inte prisnivån i sig. Konsumenternas sviktande köpkraft i kombination med omvärldsfaktorer är fortfarande en utmaning för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i september till 6,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 2,5 procent. Hemleverans minskade med 0,7 procent och upphämtning i butik minskade med 4,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,2 procent.

- Under de senaste månaderna har utvecklingen inom e-handeln stabiliserats, med låga tillväxttal som följd. Försäljningen i fysisk butik stod i september för hela tillväxten i dagligvaruhandeln, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 6,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och minskade med 0,6 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för september och till -0,2 procent för det tredje kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 6,2 procent under september månad och till 6,4 procent under det tredje kvartalet. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -1,5 procent.

Dagligvaruindex för oktober publiceras 16 november.

Q3 2023

September 2023

Total försäljning

+6,2%

+6,2%

Butiksförsäljning

+6,5%

+6,6%

E-handelsförsäljning

-0,6%

-2,5%

E-handel med hemleverans

+1,9%

-0,7%

E-handel med upphämtning i butik

-3,9%

-4,8%

E-handelsandel

3,6%

4,2%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

Idag, 17 oktober 2023, kl 08.00 - 08.55 anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium om hur vår svaga svenska krona påverkar matpriserna. Följ sändningen här.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye