Vend

Ny SvD podd gör tech-världen mer begriplig

Dela

Smart, spännande och lite skruvad. SvD lanserar idag en ny podd som ska vara som techvärlden den skildrar. Techanalytiker Björn Jeffery är poddens konstant och har alltid sällskap av en techreporter från SvD. Tillsammans tar de med lyssnarna dit där framtiden skapas.

Björn Jeffery och Sophia Sinclair gör poddpremiär. SvD:s nya podd Tech brief ska vara som den techvärld den skildrar – skruvad, smart och skrämmande. Och göra tech-välden mer begriplig för oss alla. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Björn Jeffery och Sophia Sinclair gör poddpremiär. SvD:s nya podd Tech brief ska vara som den techvärld den skildrar – skruvad, smart och skrämmande. Och göra tech-välden mer begriplig för oss alla. Foto: Lisa Hallgren/SvD

Svenska Dagbladets nyhetsbrev Tech brief lanserades för två år sedan och når varje vardag över 30 000 läsare. Nu lanserar journalisterna bakom det populära nyhetsbrevet en podd med samma namn.

Där nyhetsbrevet lyfter dagsaktuella händelser ska podden SvD Tech brief mer rikta ljuset mot de strategier, trender och människor som förändrar våra liv. 

– Techbolagen får allt större makt och inflytande - och vi ger dig som lyssnar en djupare inblick i den fascinerande världen. Det har saknats en svensk podd som tillgängliggör ämnet för den breda publiken, det ändrar vi på nu, säger Sophia Sinclair.

Björn Jeffery är med i varje poddavsnitt, och har sällskap i studion av en techreporter från SvD. Sophia Sinclair, Erik Wisterberg och Henning Eklund delar på uppdraget. 

– Techvärlden är både briljant och stundtals helt galen. Som lyssnare kan man förvänta sig att höra båda dessa sidor och förklaringar till varför de sker, säger Björn Jeffery.

Under hösten har ett stort team hos SvD arbetat fram konceptet för podden. Varje vecka publiceras ett nytt avsnitt av Tech brief. Första avsnittet släpps idag och kan hittas på svd.se/techbrief och där poddar finns. 

– Med Tech brief som podd tillför vi en ny dimension till SvD:s satsning på att granska vår tids verkliga makthavare. Se bara på den snabba utvecklingen inom Artificiell intelligens, striden mellan sociala medier-jättarna Meta och Bytedance och alla turer kring krypto. Det är minst sagt omvälvande det som sker och det behöver belysas, säger Louise Andrén Meiton, chef för SvD Näringsliv.

Satsningen på SvD Tech brief innebär att ytterligare en podd nu adderas till SvD:s podd-univers. Sedan tidigare ger SvD bland annat ut två dagliga poddar; nyhetspodden Dagens story och ledarredaktionens podd Ledarredaktionen. Varje onsdag kommer också ett nytt avsnitt av podden Politiken från SvD:s politikredaktion. Återkommande är också dokumentärpodden Blenda och Den Digitala Draken som fokuserar på utvecklingen i Kina. 

Här är gänget bakom podden SvD Tech brief

Björn Jeffery, programledare
Sophia Sinclair, programledare
Henning Eklund, programledare
Erik Wisterberg, programledare
Claes Lönegård, redaktör
Marcus Morey-Halldin, producent
Liv Widell, illustratör
Louise Andrén Meiton, projektledare
Teresa Stenler von Matérn, poddchef
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sophia Sinclair, techreporter och programledare. Telefon: 073-701 11 92. E-post: sophia.sinclair@svd.se.
Björn Jeffery, techanalytiker och programledare. Telefon: 070-566 19 46 E-post: bjorn.jeffery@svd.se
Louise Andrén Meiton, chef för SvD Näringsliv. Telefon: 070-162 23 34. E-post: louise.andren.meiton@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Björn Jeffery och Sophia Sinclair gör poddpremiär. SvD:s nya podd Tech brief ska vara som den techvärld den skildrar – skruvad, smart och skrämmande. Och göra tech-välden mer begriplig för oss alla. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Björn Jeffery och Sophia Sinclair gör poddpremiär. SvD:s nya podd Tech brief ska vara som den techvärld den skildrar – skruvad, smart och skrämmande. Och göra tech-välden mer begriplig för oss alla. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Ladda ned bild
Björn Jeffery och Sophia Sinclair i Tech brief-studion. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Björn Jeffery och Sophia Sinclair i Tech brief-studion. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Ladda ned bild
Sophia Sinclair och Björn Jeffery i Tech brief-studion. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Sophia Sinclair och Björn Jeffery i Tech brief-studion. Foto: Lisa Hallgren/SvD
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Vend

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vend

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye