TV-spel inspirerar till nytt dansverk om kollektiv sorgebearbetning
Marit Shirin Carolasdotter är koreograf med samiska rötter från Jämtland och kurdisk bakgrund från Irak. I sitt nya verk Jarkelidh tar hon avstamp i det vakuum som uppstår av att berättelser gått förlorade genom generationerna. Inspirerad av ett TV-spel utforskas sorg hos såväl individ som kollektiv och hur ett gemensamt sörjande ska få ta plats. Premiär 29 oktober Luleå.
Jarkelidh utforskar känslan av att inte ha tillgång till sina egna språk och kulturer. Men också förmågan att hela sig själv, återskapa banden till det förflutna och att hitta sin röst. I arbetet med dansverket har Marit Shirin Carolasdotter inspirerats av det spanska TV-spelet Gris som betyder grå på spanska.
– Inspirationen från TV-spelet ligger i spelkaraktären som genomlever en smärtfylld upplevelse och förlorar sin röst. Spelarens uppgift blir att ta tillbaka rösten och med den alla färger som försvunnit från världen som är grå av sorg. Det är ingen adaption av TV-spelet men atmosfären i spelets ljusbild, narrativ och musik har varit en inspirationskälla för mig i skapandeprocessen, berättar Marit Shirin Carolasdotter.
Jarkelidh är ett sydsamiskt ord som i samband med Marit Shirin Carolasdotters dansverk syftar till vändning och förändring. I sitt verk arbetar hon med lament det vill säga en kollektiv sorgeprocess. I Jarkelidh utforskas den kollektiva sorgens olika stadier genom dansen.
– Jag tänker på Jarkelidh som ett sätt att lamentera genom det som gått förlorat för att kunna ge chans till självreflekterande och kollektivt helande som vi behöver just nu. Det vi vill föra fram är att det är viktigt att lamentera igenom sorgen istället för att låtsas som att sorgen inte finns. I Jarkelidh finns en önskan om att gestalta konst som en helningsprocess, för en själv, men även tillsammans med andra, säger Marit Shirin Carolasdotter.
Marit Shirin Carolasdotter är bosatt i Umeå. Hon har en magisterexamen i Internationell scenkonst på Stockholms konstnärliga högskola och har sedan sin examen arbetat som dansare i Europa. Hennes konstnärskap är politiskt kompromisslöst. På scen medverkar dansarna Linnéa Sundling och Sebastian Björkman.
Medverkande
Linnéa Sundling
Sebastian Björkman
Konstnärligt team
Av: Marit Shirin Carolasdotter
Scenografi/kostymdesign: Erika Sjödin
Kompositör/ljuddesign: Cicely Irvine
Ljusdesign: Mira Svanberg
Producent
Riksteatern
Pressvisning
Torsdag 26 oktober, klockan 19:00. 26 oktober, 19:00, Dieselverkstaden, Stockholm.
Kontakta pressansvarig för pressbiljett.
Kontakter
Mireya Echeverría QuezadaPR och pressansvarigRiksteatern
Tel:070 637 59 40mireya.echeverria.quezada@riksteatern.seLänkar
Om oss
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum