Rytmus firar 30 år med jubileumskonsert på Konserthuset

Den 25 oktober firar Rytmus 30-årsjubileum på Konserthuset i Örebro. Detta är en av fem jubileumskonserter som Rytmus skolor arrangerar i Malmö, Göteborg, Örebro, Borlänge och Stockholm under vecka 43. På scen står elever från skolan tillsammans med Tusse som startat sin musikaliska resa på just Rytmus.

Välkommen till en magisk kväll med etablerade artister och oupptäckta talanger på Örebro Konserthus onsdag den 25 oktober. Tusse: Pressbild, United Stage

– Jag ser oerhört mycket fram emot konserten den 25 oktober! Jag har varit involverad sedan skolan i Örebro startade 2011. Att nu få vara med och fira Rytmus 30-årsjubileum känns fantastiskt roligt. Jag är övertygad om att det kommer att bli en oförglömlig kväll i Örebro, säger Daniel Hambre, rektor på Rytmus Örebro.

Konserten i Örebro kommer att innehålla musik med rytmuskoppling och framföras av elever på skolan och av Tusse som tog studenten från Rytmus Borlänge 2021.

– Flera av våra svenska musikaliska framgångar har gått på någon av Rytmus skolor. Förutom artistnamn som Tove Lo, Molly Sandén, Icona Pop, Molly Hammar, Cornelia Jakobs och Sarah Dawn Finer har även en mängd musikproducenter startat sin karriär på någon av skolorna genom åren. Det ska bli fantastiskt roligt att få se våra egna elever på scen tillsammans med Tusse i nästa vecka, säger Daniel Hambre.

Tusse ser fram emot återträffen med tidigare Rytmus-elever:

– Min största utveckling har varit på Rytmus, redan i ettan var det en wow-upplevelse. Jag tog studenten 2021 och nu ser jag fram emot att åter få stå på scen tillsammans med Rytmus-elever i både Borlänge och i Örebro, säger Tusse.

Fakta om Rytmus konsert i Örebro

När: 25 oktober klockan 19.00-21.00. Från klockan 17.30 är det förmingel för gamla klasskamrater och lärare.
Var: Örebro Konserthus, Fabriksgatan 2, Örebro
Artister: Tusse och nuvarande elever på Rytmus Örebro
Biljetter: https://www.ticketmaster.se/event/646035
För mer information: https://rytmus.se/orebro/30-ar/

Kontakta rektor Daniel Hambre för frågor och för pressackreditering till jubileumskonserten på Konserthuset den 25 oktober: daniel.hambre@rytmus.se, 019-181751.

Rytmus prize delas ut i samarbete med Denniz Pop Awards

I samband med Rytmus 30-årsjubileum har skolorna instiftat ett musikpris i samarbete med Denniz Pop Awards. Det första priset kommer att delas ut till elever i samband med jubileumskonserterna. Pristagaren vinner 10 000 kronor och en unik möjlighet att knyta kontakter under det exklusiva branscheventet Denniz Pop Awads Backstage i november.

Om alla Rytmus jubileumskonserter

Under vecka 43 kommer över hundra artister att uppträda på de fem scenerna runt om i Sverige. Det blir artister som själva gått på Rytmus blandat med andra gästartister och skolornas nuvarande elever. Här är hela veckans konsertprogram:

23 oktober - Moriskan, Folkets Park i Malmö
24 oktober - Gothenburg Film Studios
25 oktober - Örebro Konserthus
26 oktober - Borlänge Cozmoz Arena
27 oktober - Annexet, Avicii arena i Stockholm

Artister som gått på Rytmus

Detta är exempel på artister har gått på någon av Rytmus skolor:

Cornelia Jakobs, Tove Lo, Molly Sandén, Molly Hammar, Sandro Cavazza, Sarah Dawn Finer, Tusse, Christian Walz,  Clara Klingenström, Yaeger, Björn Holmgren, Charlie Grönwall, Kerstin Ljungström och Icona Pop.

Rytmus Musikgymnasium startade i Stockholm 1993 som en av Sveriges första friskolor. Förutom skolan i Stockholm finns Rytmus även i Göteborg, Malmö, Örebro och Borlänge. För mer information, se https://rytmus.se.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.