Lidl prisas för sina sociala medier
När Swedish Content Awards igår belönade de bästa produktionerna inom content marketing vann Lidl Sverige i både kategorin ”Detaljhandel”, men också för ”Årets sociala medier”.
Swedish Content Awards har arrangerat sedan år 2000 och gick från början under namnet guldbladet. Sedan 2022 arrangeras Swedish Content Awards av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Tävlingens syfte är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt.
Lidl var i år nominerad i två kategorier och tog hem vinsten i båda; ”Detaljhandel” och ”Årets sociala medier”.
– Vi har under en lång tid jobbat stenhårt med att skapa innehåll som ligger nära det som våra följare är intresserade av. Att vi vinner utmärkelsen Årets sociala medier är resultatet av att vi gjort vår hemläxa i hela organisationen och att vi har en miljö där kreativiteten får leva fritt. Utmärkelsen är ett bevis på att våra följare – Lidls kunder – gillar vad de ser, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige.
– Det är med stolthet som vi tar emot vinsterna. Mycket slit ligger bakom ett Always on-arbete som lirar med följarna. Vi vill helt enkelt att våra följare ska tycka att det är roligt och spännande att följa oss och vi strävar efter att väcka känslor. Vi har alltid minst ett öra mot rälsen och kan på så sätt kommentera händelser i omvärlden, när det passar. Det gillar våra följare, säger Matthias Glöckler, teamchef sociala medier på Lidl Sverige.
Lidl Sverige arbetar i huvudsak tillsammans med OTW för innehåll i sociala medier. Dessutom arbetar livsmedelskedjan med byråerna Garbergs, JMWGolin och Starcom.
Juryns motiveringar:
Detaljhandel
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.
Årets Sociala Medier
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls frysta hummer vinner bäst i test30.12.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Fryst hummer smakar bäst hos Lidl. Det slår Allt om mat fast i sitt test av fryst hummer inför nyårshelgen. I tidningens senaste test av frysta humrar fick Lidls hummer 4 av 5 i betyg – bäst i test –och hyllades för sin kvalitet och smak.
Lidls julskinka topptestas när SvD testar julbordsfavoriten20.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Svenska Dagbladet testades och betygsattes tio julskinkor. Lidl Sveriges premiumjulskinka från Svea Lantkött kammade hem en andraplacering i testet med 5 av 6 poäng. ”Både smak och textur ger ett positivt intryck och julskinkan hamnar högt upp på pallen i detta test” lyder en del av motiveringen.
Lidl blir officiell partner till UEFA Women's Euro 202513.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl utökar sin portfölj av sportpartnerskap med sin sponsring av UEFA Women's EURO 2025-turnering. Den senaste satsningen markerar ytterligare en milstolpe i Lidls engagemang för att befästa rollen som en holistisk fotbollspartner och fortsätta främjandet av en aktiv, hälsosam livsstil för alla.
Lidl Sveriges pepparkakor kammar hem första och andra plats i nytt test13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
På julbordet, ett måste så klart, pepparkakor spröda - så underbart! 18 sorter granskas i test och pepparkakorna från Sondey smakar allra bäst Hjärtan eller extra tunna: vilken är din grej? i hyllan på Lidl de väntar på dig
Lidl öppnar ny butik i Kållered12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det första spadtaget taget för Ingka Centres nya handelsplats i Kållered Köpstad i Mölndals kommun. Lidl är en av ankarhyresgästerna i denna storsatsning som väntas stå klar 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum