Lidl Sverige

Lidl prisas för sina sociala medier

Dela

När Swedish Content Awards igår belönade de bästa produktionerna inom content marketing vann Lidl Sverige i både kategorin ”Detaljhandel”, men också för ”Årets sociala medier”.

Lidl prisas för sina sociala medier.
Lidl prisas för sina sociala medier.

Swedish Content Awards har arrangerat sedan år 2000 och gick från början under namnet guldbladet. Sedan 2022 arrangeras Swedish Content Awards av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Tävlingens syfte är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt.

Lidl var i år nominerad i två kategorier och tog hem vinsten i båda; ”Detaljhandel” och ”Årets sociala medier”.

– Vi har under en lång tid jobbat stenhårt med att skapa innehåll som ligger nära det som våra följare är intresserade av. Att vi vinner utmärkelsen Årets sociala medier är resultatet av att vi gjort vår hemläxa i hela organisationen och att vi har en miljö där kreativiteten får leva fritt. Utmärkelsen är ett bevis på att våra följare – Lidls kunder – gillar vad de ser, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige.

– Det är med stolthet som vi tar emot vinsterna. Mycket slit ligger bakom ett Always on-arbete som lirar med följarna. Vi vill helt enkelt att våra följare ska tycka att det är roligt och spännande att följa oss och vi strävar efter att väcka känslor. Vi har alltid minst ett öra mot rälsen och kan på så sätt kommentera händelser i omvärlden, när det passar. Det gillar våra följare, säger Matthias Glöckler, teamchef sociala medier på Lidl Sverige.

Lidl Sverige arbetar i huvudsak tillsammans med OTW för innehåll i sociala medier. Dessutom arbetar livsmedelskedjan med byråerna Garbergs, JMWGolin och Starcom.

Juryns motiveringar:

Detaljhandel

Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.

Årets Sociala Medier

Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye