Lidl prisas för sina sociala medier
När Swedish Content Awards igår belönade de bästa produktionerna inom content marketing vann Lidl Sverige i både kategorin ”Detaljhandel”, men också för ”Årets sociala medier”.

Swedish Content Awards har arrangerat sedan år 2000 och gick från början under namnet guldbladet. Sedan 2022 arrangeras Swedish Content Awards av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Tävlingens syfte är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt.
Lidl var i år nominerad i två kategorier och tog hem vinsten i båda; ”Detaljhandel” och ”Årets sociala medier”.
– Vi har under en lång tid jobbat stenhårt med att skapa innehåll som ligger nära det som våra följare är intresserade av. Att vi vinner utmärkelsen Årets sociala medier är resultatet av att vi gjort vår hemläxa i hela organisationen och att vi har en miljö där kreativiteten får leva fritt. Utmärkelsen är ett bevis på att våra följare – Lidls kunder – gillar vad de ser, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige.
– Det är med stolthet som vi tar emot vinsterna. Mycket slit ligger bakom ett Always on-arbete som lirar med följarna. Vi vill helt enkelt att våra följare ska tycka att det är roligt och spännande att följa oss och vi strävar efter att väcka känslor. Vi har alltid minst ett öra mot rälsen och kan på så sätt kommentera händelser i omvärlden, när det passar. Det gillar våra följare, säger Matthias Glöckler, teamchef sociala medier på Lidl Sverige.
Lidl Sverige arbetar i huvudsak tillsammans med OTW för innehåll i sociala medier. Dessutom arbetar livsmedelskedjan med byråerna Garbergs, JMWGolin och Starcom.
Juryns motiveringar:
Detaljhandel
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.
Årets Sociala Medier
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum