Sarah och Emil sprang hem SM-gulden

Under lördagen avgjordes kortdistanserna i Terräng-SM på Galgberget i Halmstad. Damernas 4 km vanns överlägset av Sarah Lahti medan Emil Danielsson sprang hem SM-guldet på herrsidan.

SM-löparna möttes av en kuperad och tekniskt krävande bana som mestadels gick över packat grus med visst inslag av gräs. 4-kilomtersloppen avgjordes på en två kilometer lång bana där seniorerna sprang två varv.

Hässelbys Sarah Lahti skapade en lucka ner till resterande redan efter första varvet då hon låg 14 sekunder före tvåan Ebba Broms (Spårvägens FK). Luckan växte under andra varvet och Sarah sprang i mål som överlägsen segrare när klockan stannade på 13.01. Silvret gick till Täbys Emilia Lillemo som sprang i mål på 13.32. Bronset gick till Ebba Broms på tiden 13.48. Såhär säger Sarah om loppet:

- Loppet kändes superbra, försökte hålla ett kontrollerat högt tempo och spara krafter till morgondagens lopp. Banan var rolig och varierande med några tuffa backar.

På herrsidan var löparna däremot samlade i en tät klunga med favorittippade Emil Danielsson (Spårvägens FK) i ledning efter första varvet. Emil sprang segrande i mål på tiden 11.33, före Martin Regborn (KFUM Örebro) som tog hem silvret på tiden 11.37. Bronset gick till Sävedalens Leo Magnusson på tiden 11.40. Såhär säger Emil om loppet:

- Jag är väldigt nöjd, hade bra känsla i kroppen och gick ifrån tidigt, så kunde hålla kontroll på andravarvet. Det var en kul bana, rätt annorlunda mot tidigare år, med väldigt hårt underlag, så skovalet var inte helt lätt! Vädret är lika för all och stormen hade lagt sig så det var betydligt bättre än jag väntat mig.