Inför 2024: Därför höjer Mälarenergi priserna

Skenande bränslepriser på grund av kriget i Ukraina, inflation och svag kronkurs. Det är tre anledningar till att Mälarenergi höjer fjärrvärmepriset i Västerås och Hallstahammar med i snitt 11,96 procent inför 2024. "Våra faktiska kostnader har ökat med 24,8 procent", säger Fredrik Edlund, enhetschef inom Värme.

Under hösten har bland annat Sveriges Radio Ekot rapporterat om förväntade höga priser på fjärrvärme inför 2024 där prishöjningar på 25–30 procent nämns.

– Så hög blir inte Mälarenergis prishöjning, men i likhet med många andra energiföretag har vi kraftigt ökade bränslekostnader, säger Fredrik Edlund. Situationen har varit ansträngd ända sedan Rysslands invasion av Ukraina då virkesexporten från Ryssland och Belarus stoppades, vilket strypt tillgången på biobränsle i Europa. Redan förra vintern var biobränslepriserna klart förhöjda. Nu talar vi om priser som är 60–100 procent högre än innan kriget, det varierar lite i olika delar av Sverige. Europa dammsugs på det biobränsle som finns. Den svaga kronan gör att Sverige har en attraktiv marknad att handla ifrån, vilket har tryckt upp priserna.

Fjärrvärmepriset har tagits fram via Prisdialogen
Fler saker som bidrar är inflationen, lågkonjunkturen som lett till lägre mängder av avfall och returträ, högre räntor och att priserna på utsläppsrätter ökat.

– Prishöjningen på 11,96 procent har tagits fram via Prisdialogen, som involverar några av våra större kundorganisationer som Fastighetsägarna, SABO och Villaägarna, och har godkänts där. Höjningen är betydligt lägre än Mälarenergi egentligen hade behövt ta ut sett till den faktiska kostnadsutvecklingen på våra insatsvaror. Om vi skulle få full täckning för våra egna kostnadsökningar i fjärrvärmeproduktionen, skulle höjningen ligga på 24,8 procent i Västerås och Hallstahammar. Mälarenergi lever och verkar nära våra kunder och vet att lågkonjunkturen påverkar många i vår region. Vi har gjort allt vi kan för att pressa ner prishöjningarna så mycket det går – inte minst genom egna kostnadseffektiviseringar inom Mälarenergi, vilket också är prioriterat framåt.

Mälarenergi Vatten: kostnadsökningar och nya myndighetskrav
Även Mälarenergi Vatten och Mälarenergi Elnät kommer höja priserna inför 2024. Mälarenergi Vatten höjer taxan med 15 procent i Västerås. För Hallstahammars och Surahammars del tas beslut om VA-taxan i respektive kommunfullmäktige senare i år.

– Det handlar framför allt om att VA-branschen fått stora prishöjningar på material och tjänster, bland annat på kemikalier där vi talar om en ökning på mellan 20 och 100 procent, säger Ann-Charlotte Duvkär, vd för Mälarenergi Vatten. Parallellt med detta, ställer myndigheterna nya krav på oss när det gäller Pfas och provtagning av vårt vatten, både vad gäller frekvens och antal ämnen. Samtidigt har vi, i likhet med många svenska städer, ett ledningsnät som till stora delar byggdes på 1950-talet och framåt. De ledningarna måste förnyas. Vi behöver öka förnyelsetakten för att säkra hållbara leveranser även i framtiden.

Elnät: Elektrifieringen kräver stora investeringar
2024 års elnätspriser är ännu inte helt spikade,  säger Mälarenergi Elnäts strategichef Helena Olssén:

– Mälarenergi Elnät är ju ett lokalnätsföretag, som i sin tur är beroende av både regionnätsägaren Vattenfall och stamnätsägaren Svenska Kraftnät. Som lokalnätsföretag betalar vi avgifter till regionnätsägaren Vattenfall och vad dessa kommer att landa på 2024, har vi ännu inte fått besked om.

– Men givet det förbehållet, ser det ut som att Mälarenergi Elnäts prishöjning för 2024 kommer att ligga ungefär i nivå med förra årets höjning, som var 14 procent, säger Helena Olssén. Vi önskar så klart att den kunde vara lägre. Det är en utmanande tid, då lågkonjunktur och inflation sammanfaller med ett stort behov av omställning till ett mer hållbart samhälle. Elanvändningen i Sverige väntas fördubblas fram till 2045 och det är inte dagens elnät byggt för. Det är ju väl känt att vi redan nu har en effektproblematik i Mälarenergis elnätsområde – en utmaning som kommer att bli ännu större i takt med elektrifieringen och omställningen. Mälarenergi Elnät kommer därför investera 3 miljarder i elnätet de närmaste tio åren för att Mälardalen ska fortsätta vara en expansiv region, med nya företagsetableringar och arbetstillfällen. Vi måste göra de här investeringarna för att säkra framtiden.

Målet nettonoll står fast
Investeringarna i omställning och hållbarhet fortgår, betonar Fredrik Edlund, Ann-Charlotte Duvkär och Helena Olssén:

– Målet att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid står fast – att vi klarar det målet, är också något som våra stora företagskunder kräver av oss, säger Fredrik Edlund. Investeringen i att konvertera vårt bergrum till ett gigantiskt energilager fortsätter också enligt plan. I bergrummet kommer Mälarenergi att kunna lagra hela 13 GWh fjärrvärme. Det möjliggör ökad elproduktion i Västerås, även när utetemperaturen är låg.

Brev skickas ut till kunderna i vecka 43
Prisförändringarna varierar mellan olika kommuner och bostadstyper. Under vecka 43 får Mälarenergis kunder ett brev som tydliggör de egna prishöjningarna inför 2024 – de som är beslutade så här långt.

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är drygt 700 medarbetare som, i samarbete med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Med visionen i fokus, har vi även inlett det vi kallar Resan mot noll: att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. Koncernen omsätter drygt 4 miljarder kronor (2022) och ägs av Västerås stad.