VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

VTI avråder från åretruntdäck: "Inte trafiksäkra"

Dela

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar. Det visar en ny rapport från VTI och Folksam.

Bil och man i snölandskap.
VTI:s forskningsledare Mattias Hjort på testbanan i norra Finland. Foto: VTI

I studien har 14 olika åretruntdäck testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna genomfördes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vissa däck som vinnare eller förlorare utan att granska däcktypen åretruntdäck under olika förhållanden.

Bland de 14 testade däcken var elva godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Tre däck var inte godkända som vinterdäck men via e-handel ändå fullt möjliga att köpa i Sverige.

Testerna visar stora skillnader i bromsgrepp på samtliga testade underlag.

snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.

is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.

barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.

Samtidigt som åretruntdäcken som grupp presterar dåligt är skillnaderna i bromsgrepp mellan olika däck mycket stora. En del åretruntdäck presterar mer likt europeiska dubbfria vinterdäck, och andra mer likt sommardäck, vilket verkar vara ett medvetet val från de olika tillverkarna.

– För den som kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, säger Mattias Hjort.

Testerna, som finansierats av Trafikverket och Skyltfonden, visar också ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Det tyder på att åtgärder för att minska rullmotståndet kan vara negativt för bromsgreppet för denna typ av däck.

Läs hela rapporten: Test av åretruntdäck - väggrepp på is och snö samt barmark

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Man vid bil i snöigt landskap.
VTI:s forskningsledare Mattias Hjort på testbanan i norra Finland.
Ladda ned bild
Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI
Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye