EM-match i amerikansk fotboll i Göteborg när Sverige möter Italien

Nu på lördag bjuds det på internationell amerikansk fotboll på högsta nivå i Göteborg. Och det väntas storpublik till Valhalla IP när Sverige tar sig an de regerande Europamästarna Italien i bronsmatchen i EM för herrar 2023 lördagen den 28 oktober.

Bild från EM-finalen 2021 mellan Sverige och Iitalien på Malmö stadion
Bild från EM-finalen 2021 mellan Sverige och Iitalien på Malmö stadion Foto: Jonas Domfors

- Vi är jätteglada och välkomnar den amerikanska fotbollen till Valhalla IP! Bronsmatchen bidrar till att ytterligare bredda evenemangsmixen i Göteborg, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.

Storpublik väntas till EM-matchen på Valhalla IP i Göteborg, en klassisk arena och en klassisk stad för amerikansk fotboll i Sverige. Bland annat spelades NFL-matchen mellan Chicago Bears och Minnesota Vikings på närliggande Ullevi 1988, en match som på riktigt satte sporten amerikansk fotboll på kartan i Sverige.

- Att få avsluta landslagsåret 2023 med en EM-bronsmatch mot Italien på hemmaplan i Göteborg är enormt inspirerande. Jag är övertygad om att det kommer att bli en spännande och underhållande match och hoppas att många tar sig till Valhalla IP för att heja fram det svenska landslaget, säger Sveriges förbundskapten BD Kennedy.

Till EM-matchen mot Italien, som sparkar av kl. 13,  går ungdomar upp till 16 år in utan kostnad, något som blivit möjligt genom ett samarbete mellan SWE3 och Göteborg stad.

Italien är regerande Europamästare i amerikansk fotboll efter att ha vunnit EM-finalen mot just Sverige i Malmö 2021. Nu gör de två nationerna upp igen, men denna gång om bronsmedaljen. I EM-finalen möts Österrike och Finland.

Sverige kommer till Valhalla IP i Göteborg med bästa tänkbara landslag, med flera spelare som till vardags håller till i de internationella europeiska ligorna ELF och GFL som kommer hem till Sverige för att spela matchen. Och förbundskapten BD Kennedy har höga förväntningar inför lördag.

- Italien är enormt duktiga, det märkte vi inte minst när vi mötte dem i EM-finalen 2021. Men vi har förberett oss väl och kommer ställa ett riktigt bra landslag på plan. Vi är ödmjuka inför uppgiften men ska göra allt vi kan för att ta bronset till Sverige.

Peter Nilsson
Förbundskommunikatör, SWE3
peter.nilsson@swe3.se
072-085 22 89

För media som önskar pressackreditering till matchen, kontakta SWE3:s förbundskommunikatör enligt ovan.

Bild från EM-finalen 2021 mellan Sverige och Iitalien på Malmö stadion

Om oss