AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB bygger nytt bostadsprojekt i Västerås

AF Gruppens dotterbolag HMB Construction har fått uppdraget att uppföra 63 nya bostadsrätter åt Riksbyggen. Projektet är en en del av utvecklingen av stadsdelen Kopparlunden i Västerås.

Illustration: Locka

Det nya bostadsprojektet, Brf Kopparvalvet, markerar starten på utvecklingen av stadsdelen Kopparlunden och representerar den första etappen av flera planerade byggnadsprojekt som Riksbyggen kommer att genomföra i området under de kommande åren.

Kopparlunden, med sin centrala plats i Västerås industrihistoria, står inför förvandlingen till en modern, öppen och livfull stadsdel. Projektet förväntas bidra till att skapa en mer dynamisk innerstad i Västerås och inkluderar planer för tusentals nya arbetsplatser, bostäder, restauranger, caféer och handelslokaler.

Brf Kopparvalvet kommer att omfatta 63 bostadsrätter samt butiks- och företagslokaler i bottenplan. De två punkthusen kommer att konstrueras med Miljöbyggnad Silver-certifiering, vilket understryker projektets hållbarhetsfokus. I föreningen kommer det även finnas två generösa gemensamma takterrasser som bjuder på fin utsikt över Västerås takåsar.

- Vi är entusiastiska över att återigen ha fått möjligheten att samarbeta med Riksbyggen och delta i utvecklingen av Kopparlunden i Västerås. Denna satsning är en betydande komponent i stadens framåtskridande, och vi ser fram emot att aktivt bidra till dess framgång, säger Krister Karlsson, vd på HMB Constructions.

Byggstart för projektet Kopparvalvet är planerad att äga rum hösten 2024, och inflyttning förväntas ske år 2026.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,5 miljarder SEK (2021) och har 330 medarbetare. HMB är en del av AF Gruppen, ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 31 miljarder NOK (2022) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av Kanonaden Entreprenad - https://kanonaden.com/, HMB Construction - https://www.hmbcon.com/, AF Bygg Väst - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-vast/, AF Anläggning Väst - https://afgruppen.se/selskaper/af-anlaggning-vast/, AF Bygg Syd - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-syd/, AF Öresund - https://afgruppen.se/selskaper/af-oresund/, AF Bygg Öst - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-ost/, AF Bygg Stockholm - https://afgruppen.se/selskaper/af-bygg-stockholm/, AF Härnösand Byggreturer - http://www.byggreturer.com, AF Prefab Mälardalen - http://www.palplintar.se/ och AF Projektutveckling - https://afgruppen.se/selskaper/af-projektutveckling/.