Många handlar för lånade pengar utan att förstå det
En undersökning från Konsumentverket visar att många inte förstår att det är lånade pengar man handlar för när man köper varor på delbetalning. Undersökningen pekar på det hela taget på allvarliga kunskapsluckor i grundläggande privatekonomiska frågor.
I de flesta nätbutiker kan man idag välja mellan flera betalningsalternativ i kassan. En del av dem innebär att man betalar direkt, men så fort man väljer ett alternativ som innebär att betalningen skjuts upp handlar man på kredit. Konsumentverkets undersökning visar alltså att många har svårt att förstå det:
- 14 procent upplever att de handlar på kredit när de gör en direktöverföring från sitt bankkonto.
- 19 procent upplever att de handlar på kredit när de betalar med kort där pengarna dras direkt från kontot.
- 38 procent upplever inte att de handlar på kredit när de använder kreditkort där köp under en period samlas på en faktura som sedan delbetalas.
Cecilia Tisell är Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.
– Det här bekräftar den bild jag har redan har. Att det är otydligt för många att man faktiskt handlar för lånade pengar. Och inte undra på det, under betalningsprocessen förekommer lockrop som till exempel; ”dela upp och betala i din egen takt” eller "schemalägg din betalning". Att det är fråga om lånade pengar och skuldsättning framgår inte.
Skuldproblemen växer
Att senarelägga betalningen är ett alternativ som allt fler väljer. I undersökningen svarar många att de upplever att det är ett smidigt sätt att betala på.
– Det här är bekymmersamt. Mest bekymmersamt är det att det har blivit helt normalt att skuldsätta sig för löpande vardagskonsumtion. Förutom att man kan lockas att handla sådant som man inte behöver, till nackdel för både miljön och plånboken, ser vi att skuldproblemen i samhället växer. Inte minst bland yngre konsumenter som i allt högre grad får krav hanterade hos Kronofogden, säger Cecilia Tisell.
Kontakter
Kontakt för medierna: Margareta Lindberg, utredare, via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum