Många handlar för lånade pengar utan att förstå det
En undersökning från Konsumentverket visar att många inte förstår att det är lånade pengar man handlar för när man köper varor på delbetalning. Undersökningen pekar på det hela taget på allvarliga kunskapsluckor i grundläggande privatekonomiska frågor.
I de flesta nätbutiker kan man idag välja mellan flera betalningsalternativ i kassan. En del av dem innebär att man betalar direkt, men så fort man väljer ett alternativ som innebär att betalningen skjuts upp handlar man på kredit. Konsumentverkets undersökning visar alltså att många har svårt att förstå det:
- 14 procent upplever att de handlar på kredit när de gör en direktöverföring från sitt bankkonto.
- 19 procent upplever att de handlar på kredit när de betalar med kort där pengarna dras direkt från kontot.
- 38 procent upplever inte att de handlar på kredit när de använder kreditkort där köp under en period samlas på en faktura som sedan delbetalas.
Cecilia Tisell är Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.
– Det här bekräftar den bild jag har redan har. Att det är otydligt för många att man faktiskt handlar för lånade pengar. Och inte undra på det, under betalningsprocessen förekommer lockrop som till exempel; ”dela upp och betala i din egen takt” eller "schemalägg din betalning". Att det är fråga om lånade pengar och skuldsättning framgår inte.
Skuldproblemen växer
Att senarelägga betalningen är ett alternativ som allt fler väljer. I undersökningen svarar många att de upplever att det är ett smidigt sätt att betala på.
– Det här är bekymmersamt. Mest bekymmersamt är det att det har blivit helt normalt att skuldsätta sig för löpande vardagskonsumtion. Förutom att man kan lockas att handla sådant som man inte behöver, till nackdel för både miljön och plånboken, ser vi att skuldproblemen i samhället växer. Inte minst bland yngre konsumenter som i allt högre grad får krav hanterade hos Kronofogden, säger Cecilia Tisell.
Kontakter
Kontakt för medierna: Margareta Lindberg, utredare, via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Myndigheter varnar för ny form av näthandel14.8.2024 09:20:07 CEST | Pressmeddelande
Kemikalieinspektionen, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket ser uppenbara risker med nätbutiker som säljer produkter som kan vara farliga för både liv och hälsa.
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten13.6.2024 09:58:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum