Drygt 12 000 svenskar reser med Ving på höstlov i nästa vecka

Vecka 44 är en av årets mest reseintensiva veckor, framför allt bland alla barnfamiljer som har skollov. Årets höstlov är inget undantag. Lagom till nästa vecka reser drygt 12 000 svenskar i väg med Ving till sydligare breddgrader från 15 olika avreseflygplatser. Allra populärast är Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen samt Cypern, men många passar även på att resa till storstäder som London, Rom och Barcelona.

Gran Canaria, fotograf Ted Lindholm,Ving

- Oroliga tider till trots kan vi konstatera att det fortsatt finns ett stort resesug bland svenskarna. Och med den gångna sommarens ostadiga väder färskt i minnet är det många som velat solsäkra årets höstlovsvecka. Under höstlovet reser en mindre svensk småstad i väg med oss och jämfört med i fjol har vi ökat kapaciteten med drygt 30 procent, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Klassikerna i topp

Inför årets höstlovsvecka erbjuder Ving 51 charteravgångar från 15 olika avreseflygplatser, från Malmö och Köpenhamn i söder till Luleå i norr. Föga förvånande är det de klassiska charterresmålen som lockar under höstlovet där Gran Canaria har en ohotad förstaplacering, men även Cypern är populärt. Så pass att Ving i år har satt in två extraflyg till destinationen från Arlanda och Landvetter. Bland övriga destinationer i Vings program finns även Kap Verde, Egypten och Thailand dit avgångarna i stort sett är fullbokade.

Men det är inte bara sol-och baddestinationer som lockar utan även storstäder. Den brittiska huvudstaden London intar förstaplaceringen följt av metropolerna Rom och Barcelona.

Mest populära charterdestinationer:

1. Gran Canaria
  2. Cypern
  3. Teneriffa
  4. Kap Verde
  5. Egypten
  6. Thailand
  7. Madeira

Mest populära storstäder:

1. London
  2. Rom
  3. Barcelona
  4. New York
  5. Paris

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Storslam för Ving och Sunclass Airlines på årets Grand Travel Award16.2.2024 10:35:41 CET | Pressmeddelande

När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm blev det minst sagt en lyckosam kväll för Sveriges största researrangör som kammade hem förstapris i inte bara en, utan två kategorier. För tioende året i rad utsågs Ving till bästa researrangör och det egna flygbolaget Sunclass Airlines tog även hem vinsten i kategorin bästa flygbolag i Europa.

Högtryck inför sportloven när svenskarna byter pjäxor mot flip flops25.1.2024 08:04:52 CET | Pressmeddelande

Det omväxlande vintervädret under januari med arktisk kyla, snöoväder och slask har minst sagt fått många svenskar att drömma sig bort till sydligare breddgrader. Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt bokningstryck på resor både i vinter och till sommaren. Om bara två veckor, vecka 7, går dessutom startskottet för årets fyra sportlovsveckor och de senaste två veckorna har försäljningen av sportlovsresor ökat med 35 procent jämfört med i fjol. Resorna går nu åt i rask takt.