Cykelstölderna problem för hela samhället
Cykelstölderna är inte bara ett problem för de individer som drabbas och försäkringsbolagen, utan också för samhället i stort. Stöldrisken är så stor att många avstår från att välja cykeln som färdmedel vilket bromsar cyklandet totalt sett. Det visar en ny VTI-rapport som föreslår en rad åtgärder för att komma till rätta med problemet.

I rapporten Cykelstölder – problemets omfattning och möjliga vägar framåt ger Johan Egeskog och Magnus Karemyr, forskningsingenjörer vid VTI, en bred kunskapsöversikt över vad som är känt om cykelstölder i Sverige. Studien bygger på intervjuer med representanter för organisationer som arbetar med problemet, tidigare forskning och bearbetningar av offentlig statistik.
Varje år anmäls cirka 70 000 stulna cyklar i Sverige. Men mörkertalet är stort och det verkliga antalet stölder överstiger sannolikt 500 000. Samtidigt klaras ytterst få stölder upp – år 2020 bara 308 fall i hela landet. Det var 0,4 procent av alla anmälningar det året.
De senaste åren har antalet stölder varken ökat eller minskat utan legat på en ganska konstant nivå. Värdet av de stulna cyklarna har däremot ökat – bland annat på grund av fler elcyklar – vilket lett till större kostnader för försäkringsbolagen.
De flesta stölderna, cirka 50 procent, sker nära hemmet. Ensamstående med barn boende i flerfamiljshus är den grupp som drabbas hårdast.
– I princip behöver polisen haffa en tjuv på bar gärning för att kunna gripa honom. Den låga uppklarningen är en förklaring till att anmälningarna är så få. En annan orsak är sannolikt att äldre cyklar inte ger någon ersättning från försäkringsbolagen, säger Johan Egeskog.
Den stora risken att bli av med sin cykel gör att många avstår från att cykla och väljer andra färdsätt. Undersökningar i Sverige visar att tio procent ofta avstår från att cykla och att 30 procent avstår ibland på grund av de många stölderna. Rapportförfattarna beskriver det som att stöldrisken har en ”tydlig påverkan på cykelns attraktivitet som färdmedel”.
I rapporten föreslås en rad åtgärder för att minska problemet. (se punkterna nedan). Olika insatser är möjliga inom olika områden, och även om problemet är stort finns många exempel på lyckade åtgärder.
I Åre kommun genomfördes för ett par år sedan en omfattande informationskampanj av kommun, polis och lokala medier mot cykelstölderna. Det gjorde att antalet stöldtillfällen mellan 2020 och 2021 minskade från 21 till tre och att värdet av de stulna cyklarna samma år sjönk från en miljon till 100 000 kronor.
– Exemplet från Åre visar att information lönar sig. Cykelstölderna är ett komplext problem där många parter måste samverka för att hitta lösningar., säger Magnus Karemyr.
Förslag på insatser mot cykelstölder:
- Ökad kunskap om lås och hur man parkerar säkrast
- Effektivare lagföring av polis och domstolar
- Nationellt cykelregister
- Fler och bättre cykelparkeringar, gärna bevakade
- Ändrade normer och tryggare andrahandsmarknad
– Det finns ingenting som heter ”god tro”. Köparen har undersökningsplikt och måste kolla så att cykeln han eller hon ska köpa inte är stulen, säger Magnus Karemyr och Johan Egeskog.
Rapporten innehåller också delar om vad som gör cykeltjuven och faktorer som kan verka avskräckande. Den har skrivits som ett strategiskt projekt inom Cykelcentrum VTI, Sveriges nationella kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling.
Läs rapporten: Cykelstölder: Problemets omfattning och möjliga vägar framåt
Se ett webbinarium om rapporten: Cykelsölder - ett samhällsproblem
Kontakter
Johan EgeskogForskningsingenjör
Tel:08-55536503johan.egeskog@vti.seMagnus KaremyrForskningsingenjör
Tel:031-7502604magnus.karemyr@vti.seBilder

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum