Marknadsföring, datahantering och kundtjänst: Här ser svenska företag störst fördelar med AI
Utvecklingen av artificiell intelligens har exploderat de senaste åren. Men hur ställer sig svenska företag till att använda AI? I Svea Banks nya undersökning framgår det att fler är positivt inställda till AI jämfört med tidigare och drygt var tredje företag överväger att integrera tekniken i verksamheten. Samtidigt uttrycker en tredjedel oro över säkerhetsrisker.
![](/data/images/public/2899986/3384952/ca87eb44-76b5-4549-8780-0bd04cc8b9f5-w_720.jpg)
I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor och tyckt till om utvecklingen av artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen företag som använder AI i verksamheten ökat och att intresset för den nya tekniken stigit rejält.
Var tredje företag, 31 procent, uppger i årets undersökning att de överväger att integrera AI-teknik i verksamheten. Detta är en markant ökning jämfört med 2019 då motsvarande siffra var endast 18 procent. På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 19 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2019 var 10 procent.
I undersökningen uppger 10 procent av företagen att de redan använder AI och att det främst är inom marknadsföring, datahantering och kundtjänst som tekniken implementerats. Av de som använder AI anser var tionde att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad, medan 38 procent anser att den ökat i en mycket låg grad.
Trots en positivare attityd ser många risker med AI
Undersökningen visar även att många företag anser att det fortfarande finns orosmoment med att implementera AI i verksamheten. Nästan en tredjedel, 29 procent, yttrar en oro över säkerhetsrisker, 25 procent ser risker med att det kan bli för opersonligt och 18 procent anser att det kan bli för dyrt.
– Det framgår tydligt i vår undersökning att fler företag nu börjat inse vikten av att integrera AI-teknik i verksamheten för att förbli konkurrenskraftiga. Det kan i sin tur vara en viktig insikt för de företag som anser sig sakna rätt kompetens inom området. Att utbilda sig och utforska mer av vad den nya tekniken har att erbjuda kan vara en viktig och direkt nödvändig investering för många bolag, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Bank.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande
Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.
Young E-business of the Year 2024: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling25.6.2024 07:23:18 CEST | Pressmeddelande
För sjätte året har Svea Bank genomfört tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra företagande bland unga och stötta framtidens digitala entreprenörer. Med chansen att vinna ett stipendium har ungdomar mellan 15 och 25 år presenterat sina digitala affärsidéer för jurypanelen. Nu är årets vinnare korade – StudyStellar.
Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande
De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum