Strejk mot Tesla Sverige nu inledd

Sedan klockan 00.01 idag råder strejk på TM Sweden AB:s (Teslas) anläggningar i Sverige. Detta sedan bolaget fortsatt motsätter sig att teckna kollektivavtal med IF Metall avseende Motorbranschavtalet för de anställda på företagets verkstäder i Sverige.

Konfliktåtgärden innebär strejk och blockad för allt arbete på de berörda arbetsplatserna.

– Att vi tvingas ta till strejkvapnet är ytterst ovanligt. Men eftersom ledningen för Tesla Sverige gjort klart att det inte är aktuellt att teckna kollektivavtal ser vi nu ingen annan utväg, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

IF Metall är redo att när som helst återuppta förhandlingarna med Tesla Sverige. Men om bolaget fortsätter att förvägra IF Metalls medlemmar ett kollektivavtal kommer konflikten att utvidgas till att även gälla andra auktoriserade anläggningar som utför service på Teslas fordon. Det varslet träder i kraft fredagen den 3 november kl 00.01 och påverkar ej service som utförs på andra bilmodeller än Tesla.

– Den här konflikten handlar om löner, pensioner och försäkringar för våra medlemmar som arbetar på Tesla. Men i grunden handlar det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. I Sverige är det fack och arbetsgivare som tillsammans gör upp om löner och arbetsvillkor i förhandlingar om kollektivavtal, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Här finns Teslas anläggningar:
Umeå
Uppsala