Nya krav på digital rapportering av klimatdata

Byggbranschens krav på digital rapportering av klimatdata ökar; både från myndigheter, kunder och andra intressenter. Med anledning av detta ställer sig nu branschens aktörer bakom branschstandarden för digitala följesedlar (BEAst Supply 4.0).

Lars Redtzer, chef för branschutveckling på Byggföretagen, uppmanar byggentreprenörer att tillämpa branschstandarden BEAst Supply 4.0 för digitala följesedlar i sin klimatrapportering.

De nya kraven innebär att klimatinformation för levererade tjänster ska samlas in och skickas till kunder och beställare via digitala följesedlar enligt branschstandarden BEAst Supply 4.0.

– Det är nu hög tid för beställare och byggentreprenörer att börja tillämpa branschstandarden för digitala följesedlar i sin klimatrapportering. Att avvakta eller avstå är inte ett alternativ. Digitalisering skapar nya affärsmöjligheter och krävs idag för att möta ökade krav på transparens och frekvens av rapportering, säger Lars Redtzer, chef för branschutveckling på Byggföretagen.

Trafikverket inför krav på digital miljörapportering, enligt BEAst Supply 4.0, i nya upphandlingar från mars 2024. Inledningsvis kommer drivmedelsförbrukning för transport- och maskintjänster och hantering av massor att omfattas. Boverket ställer krav på rapportering av klimatdata sedan första januari 2022. Därtill är Stockholms kommun en av de kommuner som redan tillämpar krav på digital rapportering av miljödata, enligt BEAst.

Byggföretagen rekommenderar sina medlemmar att tillämpa branschstandarden BEAst Supply 4.0, som styrgruppen till Miljödata NU (Byggföretagen, Trafikverket, Byggmaterialindustrin, Byggmaterialhandlarna, NCC, Peab, Skanska) står bakom.

Andra organisationer som också ansluter sig till branschstandarden BEAst Supply 4.0, förutom redan nämnda, är Sveriges Åkeriföretag, Maskinentreprenörerna och Installatörsföretagen.

Länkar

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Fler än 5 000 anmälda byggstölder under 202329.5.2024 05:45:00 CEST | Pressmeddelande

Antalet stölder från byggarbetsplatser ökar enligt ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå. Under 2023 anmäldes 5 253 inbrottsstölder från byggarbetsplatser. - Det är en ökning med över 500 stölder jämfört med 2022. Åtgärderna som gjorts för att komma till rätta med stöldligor har inte givit tillräckliga resultat, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar skrift om byggprocessen20.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en skrift som på ett enkelt och pedagogiskt sätt belyser alla steg på resan när ett hus blir till och vilka aktörer som har ansvar för varje steg. - Skriften är en genomgång av stegen som tar ett projekt från idé, genom planskede och genomförande, hela vägen fram till färdig byggnad. Den vänder sig till alla involverade och är ännu en del i Byggföretagens arbete för en högre och jämnare byggtakt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.