Utbudet av gymnasial utbildning behöver förändras för att bättre matcha arbetsmarknadens behov
Idag är det brist på gymnasialt yrkesutbildade inom flera områden på arbetsmarknaden. Samtidigt tar det tid för många ungdomar och vuxna att få ett jobb efter sin gymnasiala utbildning. Om inte utbudet förändras riskerar den bristande matchningen att förvärras ytterligare. Men för att förändringar i utbildningsutbudet ska få effekt krävs också fler insatser, från fler aktörer. Det är slutsatserna i en ny rapport från Skolverket.
- De gymnasiala utbildningarna är viktiga, både för ungdomar och vuxnas möjlighet att bli delaktiga i samhället och för Sveriges kompetensförsörjning. Vår slutsats är att dagens utbud inte matchar behoven på arbetsmarknaden. Utbudet behöver bättre anpassas till den efterfrågan som finns, inte minst på yrkesutbildning. Men det är eleverna som väljer och då krävs att yrkesutbildningarna stärker sin attraktionskraft, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Risk för brist på gymnasialt yrkesutbildade framöver
Idag läser mindre än hälften av gymnasieskolans elever ett yrkesprogram. I vissa län är det så få som en av fem elever. Samtidigt är det risk för brist på gymnasialt yrkesutbildade i stora delar av landet. Särskilt kritiskt är det inom vård och omsorg samt industriteknik. För dessa grupper är det risk för stor brist i samtliga län. Nationellt finns också stora behov av att utbilda fler inom fordon och naturbruk. För personer med högskoleförberedande gymnasieutbildning är det i stället risk för överskott.
Inom yrkesinriktad komvux på gymnasial nivå läser nästan sex av tio elever en utbildning inom vård och omsorg eller barn och fritid. Samtidigt finns det stor efterfrågan även inom andra områden. Här ser Skolverket att utbudet behöver breddas för att spegla hela arbetsmarknaden.
- Vi ser att det finns en rad problem med utbudet och elevers val som det ser ut idag. Inom gymnasieskolan är det för många elever som läser högskoleförberedande program och för få som läser yrkesprogram. Inom komvux har man svårt att möta den efterfrågan som finns på hela arbetsmarknaden. Många läser Vård och omsorgsprogrammet, men på andra program står platserna tomma, säger Peter Fredriksson.
För att lösa matchningsproblemet krävs fler insatser från fler aktörer
Sett under en tioårsperiod har den totala andelen ungdomar som söker till ett yrkesprogram i gymnasieskolan minskat. Den senaste statistiken visar en liten ökning, vilket är positivt, men det återstår att se om den är bestående. Den låga andelen sökanden gäller inte minst flera av yrkesprogrammen som utbildar mot branscher där kompetensbehoven är som störst. Till industritekniska programmet, som är ett av de yrkesområden där det är brist i hela landet, finns fler utbildningsplatser än sökande.
Liknande problem finns inom yrkesinriktad komvux. Både Skolverkets regionala komvuxdialoger och rapporter från Sveriges kommuner och regioner (SKR) visar att det är svårt att få tillräckligt många elever till flera yrkesutbildningar där det finns stora behov av arbetskraft.
Skolverkets slutsats är därför att den bristande matchningen inte bara handlar om vilka utbildningar och hur många platser som erbjuds. Det handlar också om vilka utbildningar och yrken som ungdomar och vuxna söker sig till.
- Utbildningssystemet måste bättra balansera utbud, elevers val och vad arbetsmarknaden efterfrågar. Men för att få den här balansen krävs inte minst att eleverna får tillgång till en systematisk, individuell och generell studie- och yrkesvägledning som gör att de på sakliga grunder kan göra kloka och väl avvägda val, säger Peter Fredriksson.
Fakta och länkar till rapporten och planeringsunderlagen
Skolverket rekommenderar stora förändringar i antal utbildningsplatser
Sedan 1 juli 2023 gäller nya regler om planering och dimensionering av gymnasial utbildning. Numera ska även arbetsmarknadens behov vägas in vid beslut om vilka utbildningar och hur många platser som ska erbjudas inom gymnasieskolan och yrkesutbildning inom komvux. I samband med detta fick Skolverket i uppdrag att ta fram regionala planeringsunderlag, till stöd för det regionala arbetet med planering och dimensionering. I planeringsunderlagen gör Skolverket bedömningar av vilka justeringar som behöver göras i utbildningsutbudet i varje län för att det ska matcha både arbetsmarknadens behov och ungdomars och vuxnas efterfrågan och behov.
Gymnasieskolans yrkesprogram ger grundläggande behörighet till högskolan
För de elever som påbörjade sin utbildning läsåret 2023/24 gäller nya bestämmelser som innebär att gymnasieskolans yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet till högskola och universitet. Yrkesprogrammen är nu något mer omfattande än tidigare, men eleverna har samtidigt möjlighet att välja bort kurserna för grundläggande behörighet och ändå nå en yrkesexamen. Tidigare var det möjligt för eleverna att lägga till dessa kurser. Mer information finns att läsa här: Grundläggande behörighet på gymnasieskolans yrkesprogram - Skolverket
Utbud av och efterfrågan på gymnasial utbildning – en nationell bild
Rapporten ger en nationell bild och är ett komplement till de regionala planeringsunderlagen.
Regionala planeringsunderlag
Bedömningarna som Skolverket gör i de regionala planeringsunderlagen bygger på flera olika underlag. Utöver Skolverkets statistik ingår även utbildnings- och arbetsmarknadsprognoser från SCB och Arbetsförmedlingen. Därutöver har Skolverket inhämtat underlag om arbetskraftsbehovet från landets regioner och nationella branschföreträdare.
Relaterat
DN Debatt: Utbudet av gymnasial utbildning behöver förändras (dn.se/debatt)Webbinarium om gymnasial utbildning och kompetensförsörjning (skolverket.se)Statistik om sökande till gymnasieskolan 2023/24 (skolverket.se)
Nyckelord
Bilder
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Fyra av tio elever i årskurs 8 saknar viktig digital kompetens12.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska elever presterar på samma nivå som EU/OECD-genomsnittet i en internationell kunskapsmätning som undersöker digital kompetens hos elever i årskurs 8. Samtidigt saknar en stor andel elever grundläggande kunskaper i att värdera information på nätet. Det visar den internationella studien ICILS 2023 som även undersöker kunskaper i programmering och problemlösning.
Många elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt till5.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elever som lämnar grundskolan med slutbetyget F i matematik har ofta haft svårt att nå målen även tidigare under skolgången. Trots det har få av dessa elever fått särskilt stöd under en längre tid. Det visar en ny rapport från Skolverket.
Slutbetygen för årskurs 9 sjunker26.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik.
Ämnet makt, normer och kön tas bort, nu väntar omtag och bred dialog13.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har landat i att inte gå vidare med det nya gymnasieämnet makt, normer och kön i sin nuvarande form. Myndigheten kommer i stället göra ett omtag i arbetet genom att bland annat fördjupa dialogen med skolföreträdare och forskare. Detta innebär att ämnet inte kommer att vara valbart till höstterminen 2025.
Skolverket öppnar kontor hos SPSM i Örebro27.5.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Örebro idag. Kontorsetableringen syftar till att Skolverket och SPSM ska möta skolhuvudmännen på deras lokala arena och erbjuda dialoger där huvudmännen själv bestämmer vilka frågor som de vill bolla med skolmyndigheterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum