Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 288
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygga ut den sista etappen mellan Gimo och Börstil, strax utanför Östhammar. Målet med arbetet är att öka trafiksäkerheten och höja framkomligheten.

Väg 288 är ett regionalt stråk som förbinder Uppsala med några av tätorterna i Östhammars kommun, Alunda, Gimo och Östhammar. Flera av kommunens stora arbetsgivare såsom Sandvik Coromant, SKB, Forsmarks kärnkraftverk och Östhammars kommun gagnas av att pendlingen underlättas till och från Uppsala och inom kommunen.
Eftersom regionen saknar spårbunden kollektivtrafik är 288:an av yttersta vikt för pendling och kompetensförsörjning till de olika städerna i regionen. Den är också viktig för tillgängligheten till kommunens skolor, vårdgivare och övriga samhällsfunktioner samt att den är rekommenderad för transporter av farligt gods.
– Genom utbyggnaden ökar trafiksäkerheten och framkomligheten samtidigt som hastighetsbegränsningen kommer att öka till 100 km/h på 95 procent av vägen vilket möjliggör en effektiv pendling mellan Uppsala och bland andra Forsmark och SKB:s slutförvar, säger Fabian Sjöberg, kommunalråd Östhammars kommun.
Lättare att locka arbetskraft
Trafikverket uppskattar att etappen kommer landa på ca 550 miljoner kronor, av dessa kommer 475 miljoner kronor från Uppsala läns länstransportplan och de resterande 75 miljonerna skjuter kommunen till genom det mervärdesavtal som tecknades 2009 mellan Östhammars kommun och SKB.
– Vi ser det här som en investering i Östhammars kommun där vi har det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall och där även slutförvaret för använt kärnbränsle kommer att byggas. Vi är i stort behov av rätt kompetens och därför är det av yttersta vikt att det är smidigt och säkert att arbetspendla, säger Stefan Engdahl, vd för SKB.
– Vi är väldigt glada för det avtal vi slutit med SKB om finansieringen som möjliggör att vi nu äntligen kan påbörja arbetet med väg 288 ihop med Trafikverket och region Uppsala. Det kommer att underlätta resorna för arbetstagare och vår förhoppning är att väg 288 ska möjliggöra kompetensförsörjning från Uppsala och andra kringliggande städer samt på sikt öka inflyttning, transporter och turism till Östhammars kommun, säger Fabian Sjöberg, kommunalråd Östhammar.
Om väg 288
Väg 288 har sedan 2010 byggts om i etapper, först mellan Uppsala och Hov, sedan till Alunda respektive Gimo och den återstående sträckan är Gimo till Börstil, som ligger strax utanför Östhammar.
De 14 kilometrarna mellan Gimo och Börstil som ännu inte är utbyggda är i dåligt skick och har länge varit en olycksdrabbad väg, inte minst på vintern, med många kurvor och begränsad sikt. Under utbyggnaden kommer kurvor planas ut för att förbättra sikten, korsningar förbättras och placering av busshållplatser ses över för att vara tillgänglighetsanpassade.
Sträckan kommer att bli en mötesfri 2+1 väg med mitträcke och växla mellan två respektive ett körfält i varje riktning. Parallellt med vägen så byggs en separat gång- och cykelväg för att öka framkomligheten för samtliga trafikslag.
Kontakter
Anna PoreliusAvdelningschef Kommunikation
Tel:070-320 11 09Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö.
Följ Svensk Kärnbränslehantering
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kärnbränslehantering
Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret15.1.2025 15:36:07 CET | Pressmeddelande
I dag togs det första spadtaget som inleder bygget av det svenska Kärnbränsleförvaret i Forsmark, Östhammars kommun. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari närvarade för att officiellt inleda arbetet. Slutförvaret kommer att vara klart för deponering under 2030-talet och fullt utbyggt på 2080-talet.
SKB svetsar kapslar till världens första slutförvar16.12.2024 10:11:05 CET | Pressmeddelande
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, ska svetsa kapslar till det finska slutförvaret för använt kärnbränsle. Ett avtal har slutits mellan SKB och den finska motsvarigheten Posiva Oy där SKB ska svetsa bottnarna till de finska kapslarna. Arbetet påbörjas under 2025 och utförs i SKB:s kapsellaboratorium i Oskarshamn.
Bergarbeten kan påbörjas i utbyggnaden av SFR29.11.2024 09:36:50 CET | Pressmeddelande
SKB har i dag fått tillstånd att påbörja bergarbeten i utbyggnaden av slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Tillståndet meddelades av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM.
Miljödom möjliggör byggstart för SKB:s kärnbränsleförvar24.10.2024 13:25:23 CEST | Pressmeddelande
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga och driva slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark och inkapslingsanläggningen i Oskarshamn. Domen meddelades av mark- och miljödomstolen som också beviljar SKB verkställighetsförordnande så att inledande arbeten på Forsmarksområdet kan sätta igång vid årsskiftet.
Nu fastställs villkoren för SKB:s största byggprojekt – slutförvaret för använt kärnbränsle12.9.2024 14:50:49 CEST | Pressmeddelande
I januari 2022 fick SKB regeringens tillåtlighet och tillstånd att bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark i Östhammars kommun och en inkapslingsanläggning i Oskarshamn. Nu har det blivit dags för huvudförhandling vid Mark- och miljödomstolen i Nacka den 17–20 september samt 24–27 september där villkoren för hur byggandet av slutförvaret och inkapslingsanläggningen fastställs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum