Var tionde i Jönköping är orolig över att förlora jobbet på grund av AI

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Många i Jönköpings län är rädda för att bli av med jobbet. Orsaken är både AI och som konsekvens av det ekonomiska läget. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5 000 svenskar.

Jönköpingsborna använder AI och oron för att förlora jobbet ökar

AI har redan börjat påverka arbetsmarknaden i Jönköpings län. Nästan var femte, 17 procent, använder AI inom ramen för sitt nuvarande jobb. Samtidigt uppger fler än var fjärde, 28 procent, att de i stor utsträckning behöver förändra sin kompetens på grund av AI. Var tionde i länet, nio procent, är oroliga för att förlora jobbet på grund av AI. Det ekonomiska läget är dock skäl till en större och ökande oro. Förra året var 16 procent i länet oroliga över att förlora jobbet på grund av det ekonomiska läget. Det är en siffra som vuxit till 19 procent i årets undersökning.

Jönköpingsborna är mindre optimistiska över arbetsmarknaden än snittet

Färre än hälften, 43 procent, i Jönköpings län tror att arbetsmarknaden i länet kommer utvecklas positivt. Genomsnittet för riket är 45 procent. Störst optimism finner man norrut. I Norrbotten tror hela 73 procent- och i Västerbotten 64 procent att arbetsmarknaden kommer utvecklas positivt. Även om en majoritet inte är optimistiska kring arbetsmarknadens utveckling känner hela 82 procent av Jönköpingsborna att de har rätt kompetens för att vara attraktiva på arbetsmarknaden.

- Det finns flera parallella makrotrender som ställer nya och höga krav på arbetsmarknaden. Trots det ekonomiska läget finns det en stor kompetensbrist. Den accelereras av den tekniska utvecklingen. För att Jönköpingsborna fortsatt ska känna sig attraktiva på arbetsmarknaden är kontinuerligt lärande nyckeln, säger Robert Jönsson, regionchef på Lernia.

Stort intresse för att flytta och skola om sig

Hela 48 procent kan tänka sig flytta till en annan ort på grund av nytt jobb. Av de som inte känner sig attraktiva på arbetsmarknaden kan hela 73 procent av Jönköpingsborna tänka sig skola om sig. Många kan också tänka sig byta bransch, hela 76 procent.

Bilaga

Topplista över optimism kring att framtiden för arbetsmarknaden i regionen/länet där man bor. Rangordnat från störst till minst optimism. Län med fler än 80 respondenter.

Län:

Kalmar                           38 %

Gävleborg                      23 %

[1] https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2023-02/ip194_en_1.pdf

[2] https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturlaget/2023-08-09-svagare-bnp-tillvaxt-i-ar-men-konjunkturbilden-star-sig.html

Om Lernia

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. 13 700 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.