Adda blir ensam leverantör av receptblanketter

Från och med november blir Adda ensam leverantör av fysiska receptblanketter till förskrivare av läkemedel i Sverige. Postnord Strålfors, som tidigare producerat och distribuerat receptblanketter, har beslutat att upphöra med verksamheten och därmed tar Adda över det fulla ansvaret.

Två kvinnor inne på ett apotek

- Vi är givetvis stolta över förtroendet från Postnord Strålfors att ta över distributionen, även om det innebär ett stort ansvar. Men vi har kapaciteten, säger Jenny Birkestad, affärsområdeschef på Adda.

I samband med en ny förordning där receptförskrivning huvudsakligen ska ske digitalt, har efterfrågan på fysiska receptblanketter minskat kraftigt.

- Givet den minskade efterfrågan har vi fattat beslut om att upphöra med produktionen av fysiska receptblanketter och lägga vårt fokus på vår kärnaffär och utveckling av nya tjänster och produkter. Vi är glada att Adda fortsatt erbjuder möjligheten till fysiska receptblanketter och att vi kan hänvisa våra kunder till dem, säger Johan Aronsson, Head of Production, Postnord Strålfors Sverige.

Tillgång till receptblanketter är en viktig beredskapsfråga för samhället och tryckta blanketter är en av flera produkter som Adda erbjuder. De är viktiga för att säkra en robust läkemedelsförsörjning även i tider av kris.

I händelse av att digitala system för recepthantering går ner behövs fysiska blanketter så att läkare, tandläkare och veterinärer kan förskriva läkemedel och apoteken kan lämna ut mediciner på recept. Behovet är stort och Adda kommer att säkra kapaciteten för att upprätthålla produktion och distribution över hela landet.

Adda är ett bolag inom SKR-koncernen. Adda har i uppdrag att skickliggöra Sveriges kommuner och regioner genom att utveckla deras kompetens och förmågor att ställa om, spara tid och pengar. Det gör Adda inom områdena digitalisering, strategisk försörjning, effekthemtagning och tryckt material. Vi ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner - som också utgör våra kunder.