Saco: Stärk den allmänna pensionen

Livsinkomstprincipen, som utgör en grundsten i det allmänna pensionssystemet, har urholkats och levererar inte längre pension på en godtagbar nivå. Det visar en ny rapport från Saco.

Göran Arrius, ordförande Saco.
Göran Arrius, ordförande Saco. Fotograf: Knut Capra Pedersen. Inga restriktioner, men uppge fotograf.

En av grundstenarna i det allmänna pensionssystemet är livsinkomstprincipen – att pensionen ska beräknas utifrån de samlade arbetsinkomsterna under livet. Men väldigt få ser idag ut att få en allmän pension som når upp till pensionssystemets ursprungliga målsättning om motsvarande 60 procent av slutlönen.

– Det är dags att våra folkvalda gemensamt tar ansvar för livsinkomstprincipen och den allmänna pensionens nivå. Arbete, och utbildning, måste löna sig, säger Göran Arrius, ordförande Saco.

I Sacos nya rapport Stärkt allmän pension beräknas bl.a. den framtida pensionen för typiska medlemmar i Sacoförbund. Resultaten visar att många akademiker inte når upp till pensionssystemets ursprungliga målsättning om en pension på 60 procent av slutlönen. Beräkningar i Pensionsmyndighetens typfallsmodell indikerar att kompensationsgraden för personer födda 1963, med en månadslön på cirka 60 000 kronor i månaden, ser ut att stanna vid endast 40 procent av slutlönen.

Låga pensionsnivåer påverkar inte bara kompensationsnivån utan betyder också att allt fler mer eller mindre omfattas av pensionssystemets grundskydd. Enligt beräkningar med utgångspunkt i data från Pensionsmyndigheten hade 47 procent av Sveriges samtliga pensionärer i juli månad 2023 utfyllnad via garantipensionen. För enbart kvinnor var andelen 66 procent.

– Det är oacceptabelt att systemet inte levererar pension på en godtagbar nivå. Det försvagar incitamenten för arbete och leder till en upplevelse av förlorad ekonomisk rättvisa, säger Ossian Wennström, utredare och förhandlare på Saco.

Sacos förslag:

1. Stärk intjänandet till inkomstrelaterad allmän pension
Höj intjänandet från dagens 17,21 procent till 18,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Den höjda nivån överensstämmer med hur intjänandet var tänkt att fungera när nuvarande pensionssystem en gång infördes.

2.  Inför en "gas" så att överskott kan återbetalas
Implementera en automatik (gas) i pensionssystemet som gör det möjligt att återbetala överskott till dem som har bidragit till att de uppstått.

3. Överväg möjligheterna att höja värdet av redan intjänad pension
Detta så att nivån i huvudsak blir som den skulle ha varit om intjänandet redan vid införandet av nuvarande pensionssystem hade motsvarat 18,5 procent av inkomsten upp till 7,5 inkomstbasbelopp.

4. Utred möjligheterna att sänka förskottsräntan
Anpassa utbetalningsmodellen så att den bättre passar i en värld där allt fler av oss blir riktigt gamla.

5. Grundskydden bör ses över
Det måste bli lättare för den enskilde att förstå hur pensionen kommer att bli, hur den kommer att förändras över tid samt att arbete ska vara lönande även för äldre arbetstagare.

Ladda ned rapporten här

Göran Arrius, ordförande Saco.
Ossian Wennström, utredare och förhandlare Saco.

Dokument

Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, samlar närmare en miljon medlemmar i 21 fackförbund och driver akademikers intressen på arbetsmarknaden.