Majblommans Riksförbund

Ge barnen fri kollektivtrafik!

I dag föreslår Majblomman en reform med fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar, helger och lov. På Majblommans uppdrag har RISE kunnat visa att en satsning på 564 miljoner skulle spara pengar åt barnfamiljer över hela landet och ge bonuseffekter, som minskade växthusgasläpp.

I Majblommans nya rapport presenterar barnrättsorganisationen en reform som ger alla mellan 12 och 18 fria resor med kollektivtrafiken på kvällar, helger och lov.

Nu släpps Majblommans rapport, där vi presenterar en reform för alla barns rätt till en meningsfull fritid. Vi har räknat, och föreslår en rikstäckande satsning på fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar, helger och lov.

Demoskop har på Majblommans uppdrag kartlagt en geografisk struktur, där barns rörelsefrihet beror på var de bor och på vilka beslut som fattas i regioner och kommuner från år till år. I varannan kommun åker inga barn gratis med kollektivtrafiken på loven. På kvällar och helger är läget liknande: 6 av 10 kommuner erbjuder inga barn eller ungdomar kostnadsfria busskort.

Så ska vi inte ha det.

Med hjälp av forskningsinstitutet RISEs beräkningar kan vi konstatera att en reform med fri kollektivtrafik för barn skulle behöva en investering på 564 miljoner kronor. Samtidigt skulle barnfamiljer spara utgiften för biljettinköp; ett lyft för jämlikheten bland barn i Sverige. Vidare skulle satsningen gynna barnfamiljer genom sparad körtid och dito bränslekostnad för familjen. Dessutom skulle miljön skonas genom minskade koldioxidutsläpp.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

- I sammanhanget handlar det om rimliga summor, särskilt om vi har andra betydligt dyrare satsningar i minnet. När det gäller sänkt bensinskatt handlar det om 5,64 miljarder 2024. Vår reform skulle göra att barn och unga slipper tjuvåka till träningen eller tacka nej till helgjobbet för att bussen är för dyr

Majblomman har identifierat problemet via volontärer, som gång på gång delar ut ekonomiskt stöd barn i familjer som inte har råd med kollektivtrafik. Nu efterlyser barnrättsorganisationen politiker som förmår investera i barn på riktigt, så att fler får växa upp med jämlika och rimliga villkor i vardagen, oavsett var de bor eller vilken ekonomi familjen har.

- Vårt förslag är en robust reform, och vi vet att vi har brett stöd. Det visar en Sifo-mätning som Majblomman och tre andra organisationer tog fram under våren 2023, säger Åse Henell.

För mer information, välkommen att kontakta pressekreterare Liv Landell Major på 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

"Framtidstro till priset av en bussbiljett" heter Majblommans nya rapport. Med hjälp av RISE har organisationen räknat ut vad en reform med fri kollektivtrafik skulle kosta för alla mellan 12 och 18 år.
Foto: Majblomman Inga restriktioner
Majblomman har tagit hjälp av RISE som räknat ut vad fri kollektivtrafik för barn på fritid och lov skulle kosta. Investeringen på 564 miljoner skulle spara 2,7 miljarder genom minskad bilkörning. Dessutom koldioxidutsläppen reduceras med  mer än 1%.
Majblomman har tagit hjälp av RISE som räknat ut vad fri kollektivtrafik för barn på fritid och lov skulle kosta. Investeringen på 564 miljoner skulle spara 2,7 miljarder genom minskad bilkörning. Dessutom koldioxidutsläppen reduceras med mer än 1%.
Majblomman Inga restriktioner
Majblommans generalsekreterare Åse Henell
Foto: Lisa Thanner Inga restriktioner

Om oss

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner.

Följ oss på Facebook och Instagram!

Följ Majblommans Riksförbund

Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund

Mer pengar från Majblomman till barnen16.8.2024 08:51:26 CEST | Pressmeddelande

I juni månad delade Majblommans Riksförbund ut rekordbelopp i ekonomiskt stöd till barn vars familjer inte har råd med det mest nödvändiga. Sommarlovet är en allt svårare period för den som har utsatt familjeekonomi. - Det är väldigt oroande att barnfamiljer inte har råd att möta grundläggande behov hos sina barn. Våra volontärer vittnar om ansökningar som gäller allt från badkläder och sandaler till busskort och enkla aktiviteter, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Tack vare en rekordstor majblommeförsäljning under våren 2024 har Majblomman haft utrymme för att möta de ökande behoven under sommarlovet. - I juni månad kunde Majblommans Riksförbund dela ut 5 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till barn i vår målgrupp. Det är 4,1 miljoner kronor mer än året innan. Och de här pengarna gör verkligen skillnad. Tio veckor på sommaren är lång tid om man inte har råd att göra något, konstaterar Åse Henell. Under våren sålde barn över hela landet majblommor för hela 90 miljoner kro