Södertälje agerade olagligt facket kräver ersättning

Akademikerförbundet SSR har kallat Södertälje kommun till förhandling med anledning av hur kommunen hanterat anställdas personuppgifter. Justitieombudsmannen har nyligen konstaterat att Södertälje kommun – utan att ha inhämtat våra medlemmars samtycke – löpande kontrollerat era personnummer mot belastningsregistret.

Mikael Smeds, chefsjurist
Mikael Smeds, chefsjurist Inga restriktioner
  • Akademikerförbundet SSR kräver nu att kommunen erkänt att de gjort fel, förhandlar med oss om en bättre lösning för framtiden och ger någon form av kompensation till våra medlemmar, säger Mikael Smeds chefsjurist Akademikerförbundet SSR.

Justitieombudsmannen har konstaterat att Södertälje kommun gjort fel och agerat i strid med regeringsformens och europakonventionens regler om rätten till skydd mot intrång i den personliga integriteten. Dessutom har det gjorts i strid med dataskyddslagstiftningen.

• Vi har förståelse för Södertälje kommuns stora utmaningar och varför de valde att fatta beslutet men vi invände som fackförbund redan då och konstaterade redan då att detta vara integritetskränkande för våra medlemmar, säger Mikael Smeds chefsjurist Akademikerförbundet SSR.

Akademikerförbundet SSR har därför begärt en förhandling med Södertälje Kommun och kommer att yrka på någon form av ersättning för samtliga berörda medlemmar men framför allt kräva dialog för att hitta en bättre lösning framåt.

Om oss

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra närmare 78 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Facket JO-anmäler Gällivare kommun24.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare kommun har i flera fall hanterat sitt arbetsgivaransvar mycket anmärkningsvärt och klandervärt. Information om arbetsrättsliga frågor lyftes på en pressträff före det tagits med berörda och deras fackliga organisation. En ifrågasatt rapport presenterades utan att rapporten kunnat lämnas ut vare sig till media eller till medarbetare och fackförbund. Akademikerförbundet SSR anmäler nu Gällivare kommun till Justitieombudsmannen (JO) för att kommunen dessutom har kontaktat Skatteverket i syfte att häva en anställds sekretessmarkering på felaktiga grunder.

Gällivare kommun flyr ansvar17.1.2024 15:48:50 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR är mycket kritisk till Gällivare kommuns agerande gentemot sin personal. Kommunen avhänder sig ansvaret och skyller allt på socialsekreterarna. Gällivare kommun har anlitat en extern utredare att granska vissa socialsekreterares arbete i kommunen och idag onsdag kom resultatet av utredningen. Vi kan konstatera att kommunen sedan tre år tillbaka har varit kraftigt underbemannad och att hälften av socialsekreterartjänsterna inom området barn- och unga har varit vakanta. Allvarliga brister som således varit kända sedan lång tid tillbaka.