Medaljregn över de svenska juniorerna på NM i terränglöpning

De svenska juniorerna visade verkligen framfötterna under Nordiska mästerskapen i terränglöpning. Hela tre individuella medaljer, en av varje valör, sprangs hem och guldet gick till Karl Ottfalk: "Jag bestämde mig för att sätta in en stöt till och gå för guldet, och det höll."

Det var en lite kylslagen morgon i Reykjavik för löparna som skulle ta sig an Nordiska mästerskapen i terränglöpning. Banan, som för juniorerna mätte 6 kilometer, gick till största delen på gräs med vissa grusinslag.

Det blev svenskt guldfirande redan under juniortävlingarna. Karl Ottfalk visade att han är Nordens bästa junior på terränglöpning genom att hålla täten hela vägen in i mål. Hans tid blev 19:06, fem sekunder före tvåan Kristian Bråthen Børve från Norge.

– Jag visste att han som låg först och fick en lucka hade gått ut för hårt så jag låg bara bakom och bevakade. I backen på det tredje varvet tryckte jag på lite och fick en lucka direkt. Då kände jag mig extremt fräsch och bestämde mig för att sätta in en stöt till och gå för guldet, och det höll, säger en mycket nöjd och glad guldmedaljör efter målgång.

Gabriel Claesson gick in som sexa på 19:35 och Millian Hentschke tappade ett par placeringar på slutet och blev tia på 20:43. Den fina laginsatsen gav även det svenska laget en välförtjänt silvermedalj.

Trippla medaljer till F19

Först ut på söndagen var loppet för F19, där Sverige ställde upp med ett lag om fyra löpare: Elsa Sundqvist, Ebba Broms, Majken Larsson och Towa Nilsson.

Vid första varvningen var det ett väl samlat fält, där 13 löpare låg inom två sekunders marginal och alla fyra svenskor var med där framme. Även vid andra och tredje varvningen var svenskorna med i tätklungan.

På det sista varvet sprang danskan Sofia Thøgersen ifrån resten av fältet, men Elsa Sundqvist sprang in på en fin silverplats på tiden 22:25, 15 sekunder bakom segrande danskan. Majken Larsson kom in på bronsplats, 10 sekunder efter Elsa. Towa Nilsson och Ebba Broms kom i mål på samma sekund, 22:44, men Towa dömdes som sexa och Ebba som sjua.

I lagtävlingen, då man räknar de tre snabbaste tiderna i laget, kunde svenskorna konstatera ett guld i F19.

Lagmedaljer till de svenska seniorlagen

De svenska seniorerna fick inte med sig några individuella medaljer hem från Reykjavik och terräng-NM, men de gick inte lottlösa för det. Båda lagen knep varsin lagmedalj för sina insatser. Silver till damerna och brons till herrarna.

Läs mer på friidrott.se.