Pressinbjudan: Socionomdagarna; möt hela landets socialtjänst

Välkomna att lyssna på och prata med över 900 socialsekreterare från hela landet 8-9:e november på Stockholmsmässan i Älvsjö för samtal om socialtjänsten, förebyggande arbete, gängkriminalitet och mycket mer. Invigningstalar gör Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) klockan 09:00 onsdag 8:e november.

Anmälan sker till: info@insightevents.se.
Teman som behandlas under dagarna:

• Hur bryter vi gängkriminaliteten?
  • Hat, hot och desinformation mot socialtjänsten
  • Vad händer om socialtjänsten måste ange? (Jan Jönnson Liberalerna och Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR)
  • Hur arbetar man mot gängkriminalitet i Danmark - och fungerar det?
    (David Brehm Sausdal, Docent. Biträdande universitetslektor, Lunds universitet)

• Socialtjänstens utveckling

Hela programmet hittar du här: https://www.socionomdagarna.se/program/
Media är välkomna hela dagarna. Anmälan sker till: info@insightevents.se

Några punkter ur programmet:
Hat, hot och desinformation mot socialtjänsten – paneldiskussion onsdag 10:10

Gängbekämpning – nutid, framtid och metoder för att reducera det dödliga våldet! Onsdag 12:30

Förebygga rekrytering till kriminella nätverk och att utarbeta ett stöd till avhoppare. Onsdag och Torsdag 12:30

Studie: Socialsekreterares motiverande strategier för att nå pappor med våldsproblematik Onsdag 15:20

Digitalisering inom socialtjänsten – vad kan det innebära för möjligheter? Torsdag 08:30

Vad händer när socialtjänsten måste ange? Torsdag 09:30

Förebygga självmord och arbetet med suicidprevention Torsdag 15:20

Om oss

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra närmare 78 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Facket JO-anmäler Gällivare kommun24.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare kommun har i flera fall hanterat sitt arbetsgivaransvar mycket anmärkningsvärt och klandervärt. Information om arbetsrättsliga frågor lyftes på en pressträff före det tagits med berörda och deras fackliga organisation. En ifrågasatt rapport presenterades utan att rapporten kunnat lämnas ut vare sig till media eller till medarbetare och fackförbund. Akademikerförbundet SSR anmäler nu Gällivare kommun till Justitieombudsmannen (JO) för att kommunen dessutom har kontaktat Skatteverket i syfte att häva en anställds sekretessmarkering på felaktiga grunder.

Gällivare kommun flyr ansvar17.1.2024 15:48:50 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR är mycket kritisk till Gällivare kommuns agerande gentemot sin personal. Kommunen avhänder sig ansvaret och skyller allt på socialsekreterarna. Gällivare kommun har anlitat en extern utredare att granska vissa socialsekreterares arbete i kommunen och idag onsdag kom resultatet av utredningen. Vi kan konstatera att kommunen sedan tre år tillbaka har varit kraftigt underbemannad och att hälften av socialsekreterartjänsterna inom området barn- och unga har varit vakanta. Allvarliga brister som således varit kända sedan lång tid tillbaka.