Jobb och utbildningsmässa i Göteborg satsar på yrkeshögskolor

Den 23–25 november öppnar Svenska Mässan dörrarna för Kunskap & Framtid – Västsveriges bredaste jobb- och utbildningsmässa. Kunskap & Framtid bygger tillsammans med studentum.se upp YH-torget på mässan. Ett separat område på mässan endast till för YH-anordnare till för att besökarna snabbt och enkelt ska hitta rätt utbildning.

Mässan Kunskap och Framtid syftar till att inspirera besökarna att hitta vägen till sin framtida utbildning och karriär. På plats för att visa upp sitt utbud finns allt från universitet och högskolor till arbetsgivare och förmedlare av utlandsstudier. Dessutom skapas ett YH-torg under studentum.se’s flagg där alla yrkeshögskolor samlas för att underlätta för besökarna. Anna Hansback, eventansvarig på studentum.se, berättar mer:

— Det är ett partnerskap med Kunskap & Framtid där vi samarbetar för att kunna erbjuda utbildningstörstiga de absolut bästa förutsättningarna. Yrkesutbildningar blir mer och mer populära, mycket tack vare deras nära samarbete med näringslivet och att kunna bygga ett torg på mässan där dessa finns representerade kommer ge besökarna ytterligare värde, berättar Anna.

Förutom YH-torget kommer det även finnas en inspirationsscen med talare så som Joel Lundqvist och Luciano, ett blåljusområde där besökare kan få en bild av hur det är att jobba inom blåljusarbeten och ett vägledningstorg med studie- och yrkesvägledare. Dessutom finns landets högskolor och universitet på plats, med studenter som berättar om utbildningar och studentlivet i montrar och på scen. Att det finns förutsättningar för besökarna att hitta sin framtid hoppas Sofia Gallagher, Brand Manager på Svenska Mässan Gothia Towers, står klart:

— Vi är såklart jätteglada över att studentum.se hjälper till att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för besökarna på mässan. Genom YH-torget, tillsammans med alla de andra delarna av mässan, säkerställer vi att alla ska kunna hitta någonting de är intresserade av, förklarar Sofia.

Mässan går av stapeln i Göteborg på Svenska Mässan den 23 november och dörrarna öppnas klockan 10.00. För studerande och skolpersonal är besöket kostnadsfritt. Mer information hittas på kunskapframtid.se.