Ny vinterkampanj från IKEA gör plats för allt och alla
Aldrig har väl vinterns högtider kommit lägligare än just i år. Att får vara tillsammans med vänner och familj ger ett avbrott från räntor, inflation och annan oro. Årets vinterkampanj från IKEA handlar om att öppna både hem och hjärta.

– Vi hoppas kunna inspirera till att ta hand om varandra och få var och en att känna sig välkommen precis som en är, säger Jonas Westberg, Country Marketing Communication Leader på IKEA Sverige.
Med några listiga förvaringslösningar från IKEA blir det mer plats för livet hemma. Antingen genom att stoppa undan saker i skåp, lådor eller praktiska nätbackar. Förvaringslösningar kan också rymma saker till högtidens alla gäster – extrastolar, glöggkoppar och sköna plädar. Plats för allt, men också plats för alla.
I kampanjens olika filmer får vi möta vänner och släktingar precis som de är. Alla har de sin roll i vinterns och julens traditionsenliga träffar och är mänskligt förutsägbara i sina handlingar. Kanske är det just det som ger julens speciella känsla av trygghet – att vi får vara oss själva och att det är okej.
– Det är extra roligt att vi samarbetar med influencern och skådespelaren Ellen Bergström genom hela kampanjen, hon dyker upp både i tv och i sociala medier, säger Jonas Westberg.
Kampanjen går live vecka 45 i Sverige på bland annat tv, VOD, utomhus, sociala medier och IKEA Sveriges egna kanaler.
Reklambyrå är Åkestam Holst och filmerna är producerade av Social Club.
Arbetsgrupperna som har jobbat med kampanjen nedan.
IKEA
Country Marketing Manager, IKEA Sverige Helena Gouveia
Country Marketing Communication Leader, IKEA Sverige Jonas Westberg
Åkestam Holst
Client Lead: Matilda Zoc
Client Director: Kjell Månsson
Head of Strategy: Jerker Winther
Strategist: Sindra Liebe
Creative Director: Daniel Vaccino
Art Director: Jesper Holst, Hanna Meijer
Copywriter: Johannes Ivarsson, Mark Ardelius, Carl Rets
Account Manager: Anna Nollendorfs, Jessica Söder
Agency Producer: Magnus Kennhed
Content Creative Strategist: Rosanna Hagald, Sofie Hammers
Content Creative: Johnny Wettergren
Designer: Anna Forsberg:
Social Club
Director: Simon Kaijser
Executive producer: Henrik Lagercrantz
Producer: Elin Jonsson
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder




Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum