Ny vinterkampanj från IKEA gör plats för allt och alla

Aldrig har väl vinterns högtider kommit lägligare än just i år. Att får vara tillsammans med vänner och familj ger ett avbrott från räntor, inflation och annan oro. Årets vinterkampanj från IKEA handlar om att öppna både hem och hjärta.

Bild på stort bord med människor runtomkring som firar jul

–  Vi hoppas kunna inspirera till att ta hand om varandra och få var och en att känna sig välkommen precis som en är, säger Jonas Westberg, Country Marketing Communication Leader på IKEA Sverige.

Med några listiga förvaringslösningar från IKEA blir det mer plats för livet hemma. Antingen genom att stoppa undan saker i skåp, lådor eller praktiska nätbackar. Förvaringslösningar kan också rymma saker till högtidens alla gäster – extrastolar, glöggkoppar och sköna plädar. Plats för allt, men också plats för alla.

I kampanjens olika filmer får vi möta vänner och släktingar precis som de är. Alla har de sin roll i vinterns och julens traditionsenliga träffar och är mänskligt förutsägbara i sina handlingar. Kanske är det just det som ger julens speciella känsla av trygghet – att vi får vara oss själva och att det är okej.

–  Det är extra roligt att vi samarbetar med influencern och skådespelaren Ellen Bergström genom hela kampanjen, hon dyker upp både i tv och i sociala medier, säger Jonas Westberg.

Kampanjen går live vecka 45 i Sverige på bland annat tv, VOD, utomhus, sociala medier och IKEA Sveriges egna kanaler.

Reklambyrå är Åkestam Holst och filmerna är producerade av Social Club.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Arbetsgrupperna som har jobbat med kampanjen nedan.

Country Marketing Manager, IKEA Sverige Helena Gouveia

Country Marketing Communication Leader, IKEA Sverige Jonas Westberg

Åkestam Holst

Client Lead: Matilda Zoc

Client Director: Kjell Månsson

Head of Strategy: Jerker Winther

Strategist: Sindra Liebe

Creative Director: Daniel Vaccino

Art Director: Jesper Holst, Hanna Meijer

Copywriter: Johannes Ivarsson, Mark Ardelius, Carl Rets

Account Manager: Anna Nollendorfs, Jessica Söder

Agency Producer: Magnus Kennhed

Content Creative Strategist: Rosanna Hagald, Sofie Hammers

Content Creative: Johnny Wettergren

Designer: Anna Forsberg:

Social Club

Director: Simon Kaijser

Executive producer: Henrik Lagercrantz

Producer: Elin Jonsson

Människor samlade runt ett stort bord.
Bild från julens reklamfilm från IKEA.
Bild på personer som kommer in i en dörr
Bild från julens reklamfilm från IKEA.
Bild på vinna som tar en selfie med sig själv
Bild från julens reklamfilm från IKEA. Här med Ellen Bergström i en roll.
En stor banner på ett hus i en stad.
Montage för hur julens kampanj från IKEA kan synas i stadsmiljö.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk17.7.2024 08:00:04 CEST | Pressmeddelande

IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.