IKEA

Ny vinterkampanj från IKEA gör plats för allt och alla

Dela

Aldrig har väl vinterns högtider kommit lägligare än just i år. Att får vara tillsammans med vänner och familj ger ett avbrott från räntor, inflation och annan oro. Årets vinterkampanj från IKEA handlar om att öppna både hem och hjärta.

Bild på stort bord med människor runtomkring som firar jul

–  Vi hoppas kunna inspirera till att ta hand om varandra och få var och en att känna sig välkommen precis som en är, säger Jonas Westberg, Country Marketing Communication Leader på IKEA Sverige.     

Med några listiga förvaringslösningar från IKEA blir det mer plats för livet hemma. Antingen genom att stoppa undan saker i skåp, lådor eller praktiska nätbackar. Förvaringslösningar kan också rymma saker till högtidens alla gäster – extrastolar, glöggkoppar och sköna plädar. Plats för allt, men också plats för alla.  

I kampanjens olika filmer får vi möta vänner och släktingar precis som de är. Alla har de sin roll i vinterns och julens traditionsenliga träffar och är mänskligt förutsägbara i sina handlingar. Kanske är det just det som ger julens speciella känsla av trygghet – att vi får vara oss själva och att det är okej.  

–  Det är extra roligt att vi samarbetar med influencern och skådespelaren Ellen Bergström genom hela kampanjen, hon dyker upp både i tv och i sociala medier, säger Jonas Westberg. 

Kampanjen går live vecka 45 i Sverige på bland annat tv, VOD, utomhus, sociala medier och IKEA Sveriges egna kanaler. 

Reklambyrå är Åkestam Holst och filmerna är producerade av Social Club.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Arbetsgrupperna som har jobbat med kampanjen nedan.

IKEA 

Country Marketing Manager, IKEA Sverige Helena Gouveia 

Country Marketing Communication Leader, IKEA Sverige Jonas Westberg  

Åkestam Holst 

Client Lead: Matilda Zoc 

Client Director: Kjell Månsson 

Head of Strategy: Jerker Winther 

Strategist: Sindra Liebe 

Creative Director: Daniel Vaccino 

Art Director: Jesper Holst, Hanna Meijer 

Copywriter: Johannes Ivarsson, Mark Ardelius, Carl Rets 

Account Manager: Anna Nollendorfs, Jessica Söder 

Agency Producer: Magnus Kennhed 

Content Creative Strategist: Rosanna Hagald, Sofie Hammers 

Content Creative: Johnny Wettergren

Designer: Anna Forsberg: 

Social Club 

Director: Simon Kaijser 

Executive producer: Henrik Lagercrantz 

Producer: Elin Jonsson 

Kontakter

Bilder

Människor samlade runt ett stort bord.
Bild från julens reklamfilm från IKEA.
Ladda ned bild
Bild på personer som kommer in i en dörr
Bild från julens reklamfilm från IKEA.
Ladda ned bild
Bild på vinna som tar en selfie med sig själv
Bild från julens reklamfilm från IKEA. Här med Ellen Bergström i en roll.
Ladda ned bild
En stor banner på ett hus i en stad.
Montage för hur julens kampanj från IKEA kan synas i stadsmiljö.
Ladda ned bild

Om oss

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye