Ny vinterkampanj från IKEA gör plats för allt och alla
Aldrig har väl vinterns högtider kommit lägligare än just i år. Att får vara tillsammans med vänner och familj ger ett avbrott från räntor, inflation och annan oro. Årets vinterkampanj från IKEA handlar om att öppna både hem och hjärta.

– Vi hoppas kunna inspirera till att ta hand om varandra och få var och en att känna sig välkommen precis som en är, säger Jonas Westberg, Country Marketing Communication Leader på IKEA Sverige.
Med några listiga förvaringslösningar från IKEA blir det mer plats för livet hemma. Antingen genom att stoppa undan saker i skåp, lådor eller praktiska nätbackar. Förvaringslösningar kan också rymma saker till högtidens alla gäster – extrastolar, glöggkoppar och sköna plädar. Plats för allt, men också plats för alla.
I kampanjens olika filmer får vi möta vänner och släktingar precis som de är. Alla har de sin roll i vinterns och julens traditionsenliga träffar och är mänskligt förutsägbara i sina handlingar. Kanske är det just det som ger julens speciella känsla av trygghet – att vi får vara oss själva och att det är okej.
– Det är extra roligt att vi samarbetar med influencern och skådespelaren Ellen Bergström genom hela kampanjen, hon dyker upp både i tv och i sociala medier, säger Jonas Westberg.
Kampanjen går live vecka 45 i Sverige på bland annat tv, VOD, utomhus, sociala medier och IKEA Sveriges egna kanaler.
Reklambyrå är Åkestam Holst och filmerna är producerade av Social Club.
Arbetsgrupperna som har jobbat med kampanjen nedan.
IKEA
Country Marketing Manager, IKEA Sverige Helena Gouveia
Country Marketing Communication Leader, IKEA Sverige Jonas Westberg
Åkestam Holst
Client Lead: Matilda Zoc
Client Director: Kjell Månsson
Head of Strategy: Jerker Winther
Strategist: Sindra Liebe
Creative Director: Daniel Vaccino
Art Director: Jesper Holst, Hanna Meijer
Copywriter: Johannes Ivarsson, Mark Ardelius, Carl Rets
Account Manager: Anna Nollendorfs, Jessica Söder
Agency Producer: Magnus Kennhed
Content Creative Strategist: Rosanna Hagald, Sofie Hammers
Content Creative: Johnny Wettergren
Designer: Anna Forsberg:
Social Club
Director: Simon Kaijser
Executive producer: Henrik Lagercrantz
Producer: Elin Jonsson
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder




Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Nu har IKEA Mall of Scandinavia öppnat13.2.2025 14:10:06 CET | Pressmeddelande
Med sina 2500 kvadratmeter är IKEA Mall of Scandinavia det första av sitt slag i Sverige och de förväntansfulla första kunderna välkomnades traditionsenligt av gulklädda medarbetare med svenska flaggor i händerna.
Bädda för romantik – inred dig till en bättre relation12.2.2025 08:27:00 CET | Pressmeddelande
I samband med Alla hjärtans dag vill IKEA hjälpa alla svenskar att sova bättre. Med enkla heminredningsknep går det att göra sovrummet både stilfullt och mysigt, vilket bäddar för både avkopplande och romantiska stunder. Så ge din partner den bästa presenten som finns – en god natts sömn.
IKEA bäddar för en historisk övernattning i ett varuhus11.2.2025 10:01:51 CET | Pressmeddelande
Har du någon gång drömt om att sova över på ett IKEA-varuhus? Då kan drömmen snart gå i uppfyllelse när IKEA bäddar för en historisk övernattning på varuhuset i Kållered.
Så här ser IKEA Mall of Scandinavia ut10.2.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
På torsdag klockan 10.00 öppnar IKEA Sverige sitt nya varuhus IKEA Mall of Scandinavia. Det här är vad som väntar kunderna i det 2500 kvadratmeter stora varuhuset som är det första av sitt slag i Sverige.
IKEA och Teklan samarbetar för att ge hemelektronik mer färg och form29.1.2025 11:03:28 CET | Pressmeddelande
IKEA inleder ett samarbete med Tekla Evelina Severin, mer känd som Teklan, en multidisciplinär designer med ett unikt perspektiv på färg och mönster i hemmet. Tillsammans ska IKEA och Teklan utforska hur färg, form och mönster kan lyfta hemelektronik i vardagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum