Uteblir mjuklandningen för svensk ekonomi? – Unionen presenterar konjunkturprognos

Onsdag 15 november bjuder Unionen in till konjunkturfrukost. Tillsammans med Unionens chefsekonom Tobias Brännemo tittar vi in i framtiden och presenterar en rykande färsk konjunkturprognos. Frukosten gästas av Byggföretagens chefekonom Fredrik Isaksson som kommenterar Unionens prognos och ger branschens bild av läget.

Tobias Brännemo, chefsekonom, presenterar Unionens konjunkturprognos onsdag 15 november Fotograf: Peter Knutson

Unionens konjunkturprognos ger svar på:

• Allt fler pilar har pekat nedåt efter sommaren - hur ser utsikterna ut i det svenska näringslivet enligt Unionens fackklubbar?
  • Tecken på att arbetsmarknaden försvagas – vad ser Unionen hos sina medlemmar?
  • Bostadsbyggandet rasar och riskerar att dra med sig fler delar av ekonomin – vad behövs för att vända utvecklingen?
  • AI är på allas läppar men i vilken omfattning har AI-system faktiskt implementerats hittills på den svenska arbetsmarknaden?

Efter presentationen finns tid för frågor. För press och media finns även tid för enskilda intervjuer.

Datum och tid: onsdag 15 november kl. 08.30 – 9.15. Frukost serveras från kl. 08.00.

Plats: Unionens förbundskontor, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Anmälan: Mejla till press@unionen.se.Senast söndag 12/1 vill vi ha din anmälan.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.