Är svensken naiv?

Att snabbt införa nya digitala arbetsredskap blev avgörande när pandemin slog till och vi på kort tid behövde ställa om till distansarbete. Vad få vet, och nästan ingen pratar om, är att de flesta digitala arbetsredskap idag erbjuder möjlighet till närgången övervakning av de anställda.

Peter Hellberg, Ordförande Unionen
Peter Hellberg, Ordförande Unionen Fotograf: Camilla Svensk

Är svensken naiv inför digital övervakning? Är vi medvetna om de risker och konsekvenser som de nya tekniska lösningarna innebär för människors integritet?

Och hur kommer det sig att en så påtaglig förändring på arbetsplatserna passerat utan förhandling mellan fack och arbetsgivare? Borde den digitala övervakningen regleras i kollektivavtal, eller behövs ny lagstiftning?

Välkommen till ett seminarium om vår tids nya stora arbetsplatsfråga.

När: 10 november kl. 15.00-16.00
Var: Scandic Haymarket, Stockholm

Anmäl dig här

Medverkande:

• Peter Hellberg, förbundsordförande, Unionen
  • Mattias Dahl, vice VD, Svenskt Näringsliv
  • Ann-Therése Enarsson, VD, Tankesmedjan Futurion
  • Ann-Marie Eklund Löwinder, en av Sveriges främsta IT-experter
  • Daniel Bodén, lektor och ämnessamordnare för etnologi. Forskningen rör mötet mellan teknik, kultur och social förändring. Författare till boken: "Från vällingklocka till minutjakt"
  • Måns Jonasson, internetexpert, Internetstiftelsen

Länkar

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.