Att anmäla oro - en ny utbildning för skolpersonal

Varje år görs hundratusentals orosanmälningar i Sverige och 2021 berördes var tionde barn av en orosanmälan. För att möta ett ökat behov av stöd har AcadeMedia Academy skapat en ny utbildning för att ge skolor stöd i arbetet med orosanmälningar. Utbildningen är öppen för alla, även skolpersonal utanför AcadeMedia.

– Vi vet att det ibland finns osäkerhet kopplat till orosanmälningar. När ska man anmäla, vad händer i nästa steg och hur ser samverkan mellan skola, socialtjänst och polis ut? Den här utbildningen ger kunskap om orosanmälningar och konkreta råd kring hur arbetet på skolan kan utformas på ett bra sätt, säger Mattias Hammar, trygghetschef på AcadeMedia och före detta polis.

Digital utbildning i tre delar

Utbildningen är digital och består av tre moduler med sammanlagt 23 olika filmer. Den innehåller också olika former av stödmaterial. Förutom Mattias Hammar medverkar Tony Johansson, elevhälsostrateg AcadeMedia, Lena Johansson, rektor Innovitaskolan Södertälje och Sofie Spetz, skoljurist AcadeMedia.

Målgruppen är i första hand rektorer och medarbetare inom elevhälsan som ansvarar för att skolan har bra och tydliga rutiner för orosanmälningar.

– Eftersom det är en omfattande utbildning som berör olika områden kopplat till orosanmälningar så rekommenderar vi att man avsätter tid vid åtminstone tre olika tillfällen för att gå igenom den och diskutera dess innehåll. Den passar både förskolan, grundskolan och gymnasiet, säger Maria Bivesjö, utvecklingsstrateg på AcadeMedia Academy och en av initiativtagarna till utbildningen.

God samverkan med polis och socialtjänst skapar trygghet

Varje år görs hundratusentals orosanmälningar i Sverige och en tendens är också att anmälningarna berör allt yngre barn. (Källa: Socialstyrelsen).

– Vi ser alla vad som händer i samhället, med grov kriminalitet som drabbar allt fler och kryper lägre ner i åldrarna. Många orosanmälningar görs för att skolor ser att elever riskerar att dras in i en gängmiljö. Det är viktigt att det finns tillräcklig kunskap om hur man ska agera när man är orolig för en elev, och att man vet vilket stöd som finns att få, säger Mattias Hammar.

Enligt Mattias Hammar är det viktigt att alla som arbetar i skolan känner till vilket ansvar och vilka befogenheter skolan har i relation till socialtjänsten och polisen. Rätt förväntningar underlättar god samverkan mellan parterna, vilket också underlättar skolans viktiga förebyggande arbete kring elever som riskerar att fara illa.

– Med den här utbildningen vill vi bidra med mer kunskap och till att skolor får de verktyg de behöver för att känna sig trygga i de rutiner man har för orosanmälningar, även i situationer där det är svårt. I grund och botten handlar det om att skapa ett så bra förebyggande skydd som möjligt för de barn och elever som annars riskerar att hamna i utsatta situationer, säger han.

Klicka här för att komma till utbildningen: https://academedia.se/nyheter/att-anmala-oro/utbildning/

Om AcadeMedia

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i bland annat Sverige, Norge, Storbritannien och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.