Tidningsutgivarna

Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker

Dela

Morgontidningarnas samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Under 2023 års tredje kvartal gick morgonpressen miste om var tionde krona från annons- och läsaraffärerna sammantagna, jämfört med motsvarande period föregående år. De samlade intäkterna landade på 2 016,3 miljoner kronor. Annonsintäkterna har minskat fyra kvartal i rad. Den positiva trenden för läsarintäkterna - som vuxit eller bibehållits sju kvartal i rad - bröts. Sammantaget klarade sig storstadspressen aningen bättre med en sammanlagd intäktsminskning på 7 procent, medan landsortspressens totala intäkter föll med hela 13 procent.

Morgontidningarnas annonsintäkter sjönk med 23 procent till 525,4 miljoner kronor jämfört med kvartal 3 2022. Fallet slog lika hårt mot landsorts- och storstadspressen. Intäkterna från annonsaffärens tryckta kanaler minskade med 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år, medan de digitala kanalerna förlorade 19 procent.

Morgonpressens huvudaffär, läsaraintäkterna, tappade 5 procent till 1 490,9 miljoner kronor relativt det tredje kvartalet 2022. Storstadspressen bibehöll nivån på läsarintäkterna som nåddes ett år tillbaka, medan landsortspressens sjönk med 8 procent. Den digitala läsaraffären var den enda intäktsströmmen som ökade hos både storstads- och landsortspress under det tredje kvartalet, totalt 8 procent, men ökningen vägde inte upp tappen hos de tryckta tidningarna.

”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik” säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye