Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Morgontidningarnas samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Under 2023 års tredje kvartal gick morgonpressen miste om var tionde krona från annons- och läsaraffärerna sammantagna, jämfört med motsvarande period föregående år. De samlade intäkterna landade på 2 016,3 miljoner kronor. Annonsintäkterna har minskat fyra kvartal i rad. Den positiva trenden för läsarintäkterna - som vuxit eller bibehållits sju kvartal i rad - bröts. Sammantaget klarade sig storstadspressen aningen bättre med en sammanlagd intäktsminskning på 7 procent, medan landsortspressens totala intäkter föll med hela 13 procent.
Morgontidningarnas annonsintäkter sjönk med 23 procent till 525,4 miljoner kronor jämfört med kvartal 3 2022. Fallet slog lika hårt mot landsorts- och storstadspressen. Intäkterna från annonsaffärens tryckta kanaler minskade med 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år, medan de digitala kanalerna förlorade 19 procent.
Morgonpressens huvudaffär, läsaraintäkterna, tappade 5 procent till 1 490,9 miljoner kronor relativt det tredje kvartalet 2022. Storstadspressen bibehöll nivån på läsarintäkterna som nåddes ett år tillbaka, medan landsortspressens sjönk med 8 procent. Den digitala läsaraffären var den enda intäktsströmmen som ökade hos både storstads- och landsortspress under det tredje kvartalet, totalt 8 procent, men ökningen vägde inte upp tappen hos de tryckta tidningarna.
”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik” säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seKajsa HolmAnalytiker
Tel:+46 (0)70 774 44 34kajsa.holm@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum