Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Morgontidningarnas samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Under 2023 års tredje kvartal gick morgonpressen miste om var tionde krona från annons- och läsaraffärerna sammantagna, jämfört med motsvarande period föregående år. De samlade intäkterna landade på 2 016,3 miljoner kronor. Annonsintäkterna har minskat fyra kvartal i rad. Den positiva trenden för läsarintäkterna - som vuxit eller bibehållits sju kvartal i rad - bröts. Sammantaget klarade sig storstadspressen aningen bättre med en sammanlagd intäktsminskning på 7 procent, medan landsortspressens totala intäkter föll med hela 13 procent.
Morgontidningarnas annonsintäkter sjönk med 23 procent till 525,4 miljoner kronor jämfört med kvartal 3 2022. Fallet slog lika hårt mot landsorts- och storstadspressen. Intäkterna från annonsaffärens tryckta kanaler minskade med 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år, medan de digitala kanalerna förlorade 19 procent.
Morgonpressens huvudaffär, läsaraintäkterna, tappade 5 procent till 1 490,9 miljoner kronor relativt det tredje kvartalet 2022. Storstadspressen bibehöll nivån på läsarintäkterna som nåddes ett år tillbaka, medan landsortspressens sjönk med 8 procent. Den digitala läsaraffären var den enda intäktsströmmen som ökade hos både storstads- och landsortspress under det tredje kvartalet, totalt 8 procent, men ökningen vägde inte upp tappen hos de tryckta tidningarna.
”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik” säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seKajsa HolmAnalytiker
Tel:+46 (0)70 774 44 34kajsa.holm@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum